Wednesday 15 March 2017

A Fishbowl Conversation



What is a fishbowl conversation? I have joined this type of event in SINKEH on March, 2017 in young artists gathering. Here explained what it is...

A fishbowl conversation is a form of dialogue that can be used when discussing topics within large groups. Fishbowl conversations are sometimes also used in participatory events such as unconferences. The advantage of Fishbowl is that allows entire group to participate in a conversation. Several people can join the discussion.

Four to five chairs are arranged in an inner circle. This is the fishbowl. The remaining chairs are arranged in concentric circles outside the fishbowl. A few participants are selected to fill the fishbowl, while the rest of the group sit on the chairs outside the fishbowl. In an open fishbowl, one chair is left empty. In a closed fishbowl, all chairs are filled. The moderator introduces the topic and the participants start discussing the topic. The audience outside the fishbowl listen in on the discussion.
In an open fishbowl, any member of the audience can, at any time, occupy the empty chair and join the fishbowl. When this happens, an existing member of the fishbowl must voluntarily leave the fishbowl and free a chair. The discussion continues with participants frequently entering and leaving the fishbowl. Depending on how large your audience is you can have many audience members spend some time in the fishbowl and take part in the discussion. When time runs out, the fishbowl is closed and the moderator summarizes the discussion.
An immediate variation of this is to have only two chairs in the central group. When someone in the audience wants to join the two-way conversation, they come forward and tap the shoulder of the person they want to replace, at some point when they are not talking. The tapped speaker must then return to the outer circles, being replaced by the new speaker, who carries on the conversation in their place.
In a closed fishbowl, the initial participants speak for some time. When time runs out, they leave the fishbowl and a new group from the audience enters the fishbowl. This continues until many audience members have spent some time in the fishbowl. Once the final group has concluded, the moderator closes the fishbowl and summarizes the discussion.




'Fish Bowl Conversation' oleh Five Arts Centre


Pada 10 Mac 2017 yang lalu bertempat di SINKEH 105 Lebuh Melayu Georgetown bermula jam 4.30 petang hingga 6.30 petang telah berlansung satu program yang dinamakan sebagai 'Fish Bowl Coversation'. Satu program perbincangan dengan aturan dua lapisan bulatan dengan di titik paling tengahnya adalah sang moderator yang mengepalai perbincangan pada petang itu. Moderator pada petang itu ialah Janet Pillai, seorang aktivis dan penggiat teater yang tidak asing lagi di Malaysia. Beliau juga adalah bekas pensyarah saya ketika menuntut di Universiti Sains Malaysia dulu.

Barisan lapisan kedua selepas Janet Pillai ialah barisan peserta program yang akan membahas topik perbincangan yang dibuka. Mereka bebas bersuara dan bertukar pendapat bersama moderator dan semua hadirin. Manakala barisan lapisan ketiga atau terakhir dibarisi peserta program yang tidak mahu ikut serta membahas akan tetapi berfungsi sebagai pemerhati dan pendengar 'Fish Bowl Conversation'.

Namun begitu, jika ada antara peserta barisan lapisan ketiga ini mahu melontar idea serta ikut sama membahas topik yang dibincangkan, mereka boleh saja masuk ke lapisan barisan kedua dan duduk di satu kerusi yang telah dikhaskan kosong. Jika perkara ini terjadi, maka peserta di barisan lapisan kedua yang tidak berminat untuk meneruskan sesi boleh berundur ke lapisan ketiga dan berfungsi sebagai pemerhati pula. Wajib ada satu kerusi kosong di barisan lapisan kedua agar sesiapa yang mahu ikut serta boleh terus masuk perbincangan tanpa mengganggu sesiapa atau 'curi-curi' menyampuk dari barisan ketiga. Tujuan aturan seakan 'balang ikan' ini adalah untuk mewujudkan suasana perbincangan yang terkawal dan setiap individu yang melontar idea lebih bertanggungjawab dengan buah fikiran yang dikemukakan. Rujuk Fishbowl Conversation jika mahukan penjelasan lanjut.

Ini adalah kali pertama saya didedahkan dengan cara perbincangan yang sebegini. Topik yang dibahaskan pada petang itu ada dua :

1. Proses Jana Kreatif dalam Pembuatan Drama
2. Sistem Sokongan untuk Proses Kreatif

Perbincangan dilakukan dalam Bahasa Inggeris walaupun tidak ada sesiapa yang menetapkan bahasa apa yang harus digunakan. Ia lebih kepada majoriti peserta yang selesa berbahas dalam Bahasa Inggeris termasuk saya.

Peserta perbincangan terdiri daripada artis-artis muda yang terlibat dengan program 'Trampolin' - satu program sokongan untuk artis muda. Dianggotai tenaga kerja kreatif dan pengurusan Produksi TIGA, Plastic City dan juga saya yang mewakili Produksi Rashomon (Plastic City dan Rashomon di bawah program 'Initiate, Develop, Perform' oleh REKA ART SPACE).

Antara peserta pada petang itu adalah June Tan, Hui Ting (Kakak), Siew Yin, Syamsul Azhar, Sharifah Aleysha, Sharifah Aryana, Syarifah Amani, Andy Darrel Gomes, Arshad Adam, Anissa Azis, Goo Zhuan Xuan, Tan Lay Heong, Dub Lau, Gaik Cheng Koe, dan Noor Rizuwan.

Sesi perbincangan ini berlansung selama lebih kurang dua jam dengan masa rehat lima minit di antara topik pertama dan kedua. Pelbagai perkongsian idea dan buah fikiran dilontarkan dalam perbincangan ini. Perbahasan, lontaran masalah, dan usul yang dibincangkan sedikit sebanyak membuka minda saya yang sudah lama tidak menyertai acara dialog sebegini.

Topik pertama lebih menjurus kepada kelompok tenaga kerja kreatif seperti penulis skrip, pengarah, pereka, dan pelakon. Manakala topik perbincangan kedua pula lebih menjurus kepada kelompok tenaga kerja pengurusan seperti penerbit, pengurus projek, pengurus pentas, dan krew pentas. Ia adalah sesuatu perbincangan menarik apabila setiap unit dalam produksi boleh bercakap dan berkongsi sesuatu dari sudut pandang mereka. Kepada saya secara peribadinya, sesi ini membawa satu getaran positif (positive vibes) untuk saya guna dan aplikasi apabila membentuk satu kumpulan produksi di masa hadapan kelak. Teater adalah satu bentuk seni yang aneh dan unik di mana sekumpulan manusia yang berlainan kepakaran, bidang, dan fikiran harus bekerja bersama-sama dalam satu unit.

Oleh kerana peserta perbincangan ini terdiri daripada artis-artis muda (majoritinya berumur tidak lebih dari 30 tahun atau 10 tahun pengalaman) yang bertingkah sesama sendiri dalam ruang bulat seperti satu balang ikan yang besar, ada ketikanya kami berpusar pada satu idea yang sama kerana dibatas limitasi pemikiran dan pengalaman. Apabila melihat keadaan ini berlaku, moderator; Janet Pillai dan pemerhati luar; Chee Sek Thim akan menyuntik sedikit idea untuk kami ambil dan menghangatkan semula perbincangan.

Dalam suasana petang yang sedikit mengantuk itu saya di barisan lapis ketiga pada ketika itu liar berimaginasi :

Kami seolah-olah anak-anak ikan emas yang berkocak kegirangan (bertingkah melontar idea dan pendapat). Apabila masing-masing sudah lesu dan buntu, air jadi tenang semula. Kemudian datang satu 'superior beings' (manusia / dalam terma ini mentor-mentor teater kami) datang melontar satu dua butir makanan ikan (idea). Apabila dilontar makanan ikan, kami jadi aktif semula dan terus berkocak (berkarya) sehingga kami membesar jadi ikan emas yang cantik!

Saya tahu, perumpamaan ini sedikit aneh tetapi itulah imaginasi liar saya pada petang itu ketika saya duduk di lapisan luar. Secara tak semena-mena wajah rakan-rakan lain yang membahas ketika itu saya lihat dah bertukar menjadi ikan emas dengan buih-buih udara keluar dari mulut. Hal ini membuatkan saya tiba-tiba tersenyum sendiri. Maafkan saya tentang hal ini, imaginasi saya memang kuat dan kadangkala merepek syaitan.

Namun, apa yang saya cuba sampaikan adalah kami, artis-artis muda ini pada satu ketikanya buntu di satu titik dalam berkarya dan tidak bergerak ke hadapan. Jadi dengan bantuan mentor-mentor yang lebih berpengalaman ini memang benar membantu kami bergerak ke hadapan dengan perkongsian ilmu dan pengalaman mereka. Sekurang-kurangnya, itulah yang saya rasa selepas terlibat dengan program 'Initiate, Develop, Perform.' dulu.

Oleh itu, hal-hal membajai artis-artis muda dengan sistem mentor - mentee oleh aktivis yang lebih senior harus diteruskan menerusi program-program sebegini. Pada saya, dalam lapangan teater; ini sajalah cara yang paling efektif terutamanya bagi seseorang penggiat yang tidak pernah mendapat pendidikan formal dalam bidang teater dan persembahan.



June Tan bersama-sama dengan peserta 'Fish Bowl Conversation'.
Tak... Anjing tu tak ikut serta; jika ada sesiapa bertanya.




Semasa sesi perbincangan sedang berlansung. Tatkala itulah imaginasi liar
saya tentang ikan emas terbit di benak fikiran.




Janet Pillai semasa mendengar hujah peserta. Reaksi muka seperti ini jugalah beliau cerminkan suatu ketika dulu semasa saya 'goreng' presentation dalam kelas beliau yang disudahi dengan ulasan, "Bullshit!" selepas presentation saya tamat.




Sharifah Aleysha (baju putih) berkongsi cara beliau mendapatkan ilham untuk menulis. Kakaknya, Sharifah Amani (di belakang) buat muka pura-pura faham.