Monday 17 November 2014

Pementasan Teater Mamak Jegey 2 : Superstar


PRODUKSI : TEATER MAMAK JEGEY 2 : SUPERSTAR
PENERBIT : PERSATUAN TEATER RESDONG'S & DEWAN BUDAYA, USM
TARIKH PEMENTASAN : 12 & 13 DISEMBER 2014
TEMPAT : AUDITORIUM DEWAN BUDAYA, UNIVERSITI SAINS MALAYSIA, P. PINANG
PAS MASUK : RM 15.00
TALIAN TIKET : 016 4717378 atau 012 5618434 (Hasrol)



Setelah kejayaan show yang pertama dalam 'Mamak Jegey 1 - Beg Merah, Padayappa, dan ...' lebih kurang setahun yang lalu, Persatuan Teater Resdong's dari Penang ini sekali lagi bekerjasama dengan Dewan Budaya Universiti Sains Malaysia dalam menerbitkan siri kedua francais teater bergenre komedi konspirasi ini. Namun begitu, menurut pengarahnya ; Abu Musarrif Abu Bakar atau lebih dikenali sebagai Abu Mamu; Mamak Jegey 2 : Superstar bukanlah sekuel atau kesinambungan kepada kisah terdahulu dalam Mamak Jegey 1. Akan tetapi ia membawa satu cerita baru dalam senario yang berbeza. Cuma, cerita ini mengambil latar tempat dan latar masyarakat yang sama seperti kisah terdahulu.

              Secara umumnya, Mamak Jegey 2 masih mengisahkan kehidupan Mamak Jegey, seorang pengusaha warung nasi kandar yang taksub dengan hero filem Tamil, Rajanikanth. Cuma pada kali ini, ia lebih memfokus kepada watak-watak lain dalam siri ini. Senario cerita Mamak Jegey 2 berkenaan kekecohan dan riuh rendah yang berlaku apabila warung Mamak Jegey dipilih sebagai lokasi penggambaran filem dari produksi antarabangsa yang berpengkalan di luar negara. Mamak Jegey yang sememangnya sudah lama berhasrat untuk menjadi seorang bintang filem berusaha mendapat tempat agar dipilih sebagai pelakon utama filem tersebut yang dikhabarkan akan ditayangkan di Croatia, Costa Rica, Colombo, dan Republic of Korea, serta Trinidad & Tobago. Di sinilah konflik cerita ini berlaku. Apa yang berlaku seterusnya? Adakah Mamak Jegey berjaya menjadi hero filem tersebut? Atau adakah usaha pihak lain untuk menggagalkan usaha Mamak Jegey? Sama-sama kita saksikan pada 12 & 13 Disember ini di Auditorium Dewan Budaya USM.

               Teater ini bakal dilakonkan oleh artis-artis utara tanahair seperti seniman Imuda, Dekna AF, Shazli Ekzos Maharajalawak Mega 2014, Mamak Cak Rajalawak, dan Abu Mamu sendiri. Selain itu, pelakon-pelakon teater dari Pulau Pinang juga akan turut sama mewarnai persembahan ini; antaranya Lanun Resdong's, Tok Moh, Awie Resdong's, Nawi Mohd, dan ramai lagi.

No comments:

Post a Comment