Wednesday 14 November 2012

ULASAN SKRIP DRAMA ‘ATAP GENTING ATAP RUMBIA’


ULASAN     :   SKRIP  DRAMA  ‘ATAP  GENTING  ATAP  RUMBIA’
PENULIS     :   MUSTAPHA  KAMIL  YASSIN  @  KALA  DEWATA
TERBITAN  :   DEWAN  BAHASA  DAN  PUSTAKA  (CETAKAN  KEEMPAT  1991)



               Drama  ‘Atap  Genting  Atap  Rumbia’  merupakan  antara  drama  pelopor  aliran  realisme  di  Malaysia.  Penulis  drama  ini  sendiri,  Kala  Dewata   merupakan  antara  tokoh  yang  menjadi  pelopor  aliran  realisme  dalam  penulisan  skrip  drama.  Dari  segi  pembahagian  babak  dan  adegan,  drama  ini  jelas  memperlihatkan  ciri  realisme  yang  dibawanya  itu.  Drama  ini  terdiri  daripada  tiga  babak  dan  setiap  babak  dipecahkan  kepada  tiga  adegan.

              Babak  1,  yang  mempersembahkan  peristiwa  di  rumah  atap  genting  dipecahkan  kepada  tiga  adegan.  Adegan  pertama  ialah  pertemuan  Shamsuddin  dengan  Puan  Hindon  di  rumah  wanita  itu.  Adegan   kedua  melibatkan  Puan  Hindon,  Encik  Jamal,  dan  Shamsiah.  Dalam  adegan  itu,  Puan  Hindon  mengajak  Encik  Jamal  membawa  Shamsiah  ke  rumah  Encik  Hizam.  Tujuannya  adalah  untuk  mempertemukan  anaknya  dengan  Jaafar,  anak  Encik  Hizam.  Adegan  ketiga  pula  mengisahkan  Mak  Temah  dan  Pak  Abu  membuat  rancangan  untuk  membantu  Shamsiah  menghadapi  halangan  ibunya.

              Babak  2  pula  berkisar  kepada  peristiwa  di  rumah  atap  rumbia,  di kampung  Shamsuddin.  Babak  ini  dipecahkan  kepada  tiga  adegan  juga.  Adegan  satu  mempersembahkan  peristiwa  perbincangan  keluarga  Shamsuddin  tentang  rancangan  Shamsuddin  mahu  mengambil  gadis  kota  sebagai  pasangan  hidupnya.  Adegan  kedua  pula  membawa  adegan  Mak  Temah  dan  Pak  Abu  menyamar  sebagai  tuan  rumah  atap  genting  dan  menerima  peminangan.  Sementara  adegan  ketiga  pula  ialah  kisah  Puan  Hindon  dan  Encik  Jamal  pergi  ke  rumah  Shamsuddin  untuk  memulangkan  cincin  tanya  serta  menolak  peminangannya  tempoh  hari.

              Babak  3  drama  ini  pula  membawakan  kisah  di  rumah  atap  rumbia.  Adegan  pertama  ialah  adegan  sewaktu  Shamsuddin  menerima  surat daripada  Shamsiah,  yang  memberitahunya  bahawa  cincinnya  tempoh  hari  yang  diterima  Mak  Temah  dan  Pak  Abu  telah  membangkitkan  kemarahan  ibunya.  Dia  juga  memberitahu,  bahawa  ibu  bapanya  akan  datang  ke  rumah  Shamsuddin  untuk  memulangkan  cincin  tersebut.  Sementara  adegan  ketiga  pula  adalah  tentang  kedatangan  Pak  Abu,  Mak  Temah  dan  Shamsiah  ke  rumah  Shamsuddin  untuk  menyelesaikan  kerumitan.

Plot  dalam  drama  ‘Atap  Genting  Atap  Rumbia’  dibahagikan  mengikut  urutan  peristiwa.  Terdapat  sebelas  urutan  peristiwa  yang  membentuk  plot  drama  ‘Atap  Genting  Atap  Rumbia’.

Peristiwa  1  -  Shamsuddin  ke  rumah  Shamsiah  untuk  berjumpa  dengan  bapa  Shamsiah, Encik  Jamal  bagi  menyatakan  hasratnya  memperisterikan  anak  gadis  Encik  Jamal  itu.  Puan  Hindon  yang  ada  di  rumah  melayani  Shamsuddin  dengan  separuh  hati  sahaja  kerana  dia  tidak  suka  bermenantukan  Shamsuddin,  sebaliknya  lebih  suka  jika  anaknya  berkahwin  dengan  orang  kaya.  Puan  Hindon  membuat  pelbagai  helah  bagi  menghalang  Shamsuddin  bertemu  suaminya.  Akhirnya  Shamsuddin  akur  dan  pulang  ke  rumah  setelah  Puan  Hindon  kononnya  meminta  Shamsuddin  menghantar  wakil  yang  setaraf  dengan  suaminya  bagi  membincangkan  hal  dirinya  dengan  Shamsiah.                 

Peristiwa  2  -  Encik  Jamal  kembali  dari  pejabat  dan  berbincang  dengan  isterinya  mengenai  hasrat  Shamsiah  hendak  mendirikan  rumah  tangga  dengan  Shamsuddin.  Mereka  tidak  sefahaman  dalam  soal  itu.  Encik  Jamal  lebih  liberal  dan  baginya  tidak  ada  salahnya  jika  anaknya  mahu  berkahwin  dengan  Shamsuddin.  Walaubagaimanapun,  Puan  Hindon  tetap  berkeras  mahu  memutuskan  hubungan  anaknya  itu.  Dia  mahu  anaknya  dipertemukan  dengan  anak  Encik  Hizam,  Jaafar  yang  baru  pulang  dari  universiti.

Peristiwa  3  -  Mak  Temah  dan  Pak  Abu  membuat  rancangan  mereka  sendiri  untuk  menolong  Shamsiah.  Oleh  sebab  bimbang  pinangan  Shamsuddin  akan  ditolak  oleh  Puan  Hindon,  mereka  berdua  berpakat  bahawa  merekalah  nanti  yang  akan  menyambut  wakil  pinangan  Shamsuddin.  Untuk  itu,  Mak  Temah  dan  Pak  Abu  berlatih  menggayakan  pakaian,  meniru  cara  pertuturan,  dan  cara  merima  tetamu  sebagaimana  kelaziman  orang  -  orang  berkedudukan  di  kota.

Peristiwa  4  -  Perbincangan  Pak  Salleh  dan  Mak  Piah  berhubung  dengan  hasrat  Shamsuddin  mahu  menikahi  gadis  kota.  Mak  Piah  yang  mendapat  sokongan  adiknya,  Minah  bersetuju  dengan  hasrat  Shamsuddin  itu  manakala  Pak  Salleh  pula  agak  keberatan  kerana  baginya;  jurang  yang  wujud  di   antara  kota  dengan  desa  dan  perbezaan  latar  belakang  antara  kedua  -  dua  pihak  tidak  boleh  dipertemukan  dalam  suasana  yang  harmonis.  Pak  Salleh  bimbang  kalau  -  kalau  si  isteri  yang  berasal  dari  kota  itu   nanti  tidak  dapat  menyesuaikan  diri  dengan  cara  hidup  di  desa.

Peristiwa  5  -  Pak  Salleh  dan  Mak  Piah  berbincang  dengan  Kassim,  Minah  dan  Shamsuddin  mengenai  hasrat  Shamsuddin.  Keputusannya,  rancangan  Shamsuddin  direstui  dan  Kassim  serta  isterinya,  Minah  diutus  sebagai  wakil  untuk  menghantar  cincin  tanya.  Mereka  akan  pergi  pada  hari  Selasa  minggu  hadapannya.

Peristiwa  6  -  Mak  Temah  dan  Pak  Abu  menyambut  kedatangan   wakil  pihak  Shamsuddin  yang  membawa  tepak  sirih  dan  cincin  tanya.  Mak  temah  dan  Pak  Abu  yang  menyamar  sebagai   tuan  rumah  menerima  cincin  belah  rotan  dan  berjanji  akan  memberikan  kata  putus  kepada  wakil  pihak  Shamsuddin  dalam  masa  seminggu.

Peristiwa  7  -  Puan  Hindon  dan  Encik  Jamal  pulang  daripada  majlis  tari  -  menari  di  rumah  menteri  dan  terserempak  dengan  Pak  Abu  dan  Mak  Temah  yang  bergaya  seperti  mereka.  Dengan  itu,  semua  rahsia  telah  terbongkar  dan  Puan  Hindon  amat  marah  akan  hal  itu,  lebih  -  lebih  lagi  apabila  terlihat  cincin  belah  rotan  dan  tepak  sirih.  Dia  mendesak  suaminya  agar  segera  memulangkan  cincin  itu  dan  menolak  pinangan  tersebut.

Peristiwa  8  -  Shamsuddin  menerima  surat  Shamsiah  yang  memberitahunya  bahawa  wakilnya  hari  itu  disambut  oleh  kedua  -  dua  orang  gajinya,  dan  bukan  ibu  bapanya.  Kedua  -  dua  ibu  bapanya  akan  datang  ke  rumah  Shamsuddin  pada  hujung  minggu  untuk  mengembalikan  cincin  yng  telah  diterima  oleh  Mak  Temah  dan  Pak  Abu.

Peristiwa  9  -  Puan  Hindon  dan  Encik  Jamal  datang  ke  kampung  Shamsuddin  untuk  memulangkan  cincin  tanya.  Rundingan  tergendala  dan  menjadi  kecoh  apabila  Mak  Piah  dan  Puan  Hindon  saling  kata  -  mengata  antara  satu  sama  lain.

Peristiwa  10  -  Shamsiah  dihantar  oleh  Pak  Abu  dan  Mak  Temah  ke  rumah  Shamsuddin  kerana  dia  terlalu  bimbangkan  jika  sesuatu  perkara  yang  buruk  akan  berlaku  antara  ibu  bapanya  dengan  ibu  bapa  Shamsuddin.

Peristiwa  11  -  Rundingan  dalam  suasana  yang  tenang  berjaya  dijalankan  apabila  orang  -  orang  perempuan  diminta  beredar  dan  tidak  terlibat  dengan  perbincangan.  Perbincangan  yang  dijalankan  antara  orang  -  orang  lelaki  akhirnya  membuahkan  hasil  apabila  kata  putus  dicapai  untuk  merestui  hubungan  antara  Shamsuddin  dan  Shamsiah,  namun  Shamsuddin  diminta  dahulu  agar  bersedia  dari   pelbagai  segi  dan  tidak  terburu  -  buru  untuk  berkahwin.

              Daripada  urutan  peristiwa  di  atas  jelaslah  bahawa  peristiwa  -  peristiwa  dalam  drama  ini  disusun  berdasarkan  hukum  sebab  dan  akibat.  Selain  itu,  peristiwa  -  peristiwa  dalam  drama  ini  juga  disusun  mengikut  urutan  masa  atau  kronologi.  Pengarang  tidak  menggunakan  teknik  imbas  kembali  dalam  dramanya  ini.

               Dramatis  Kala  Dewata,  lewat  dramanya,  ‘Atap  Genting  Atap  Rumbia’  cuba  mengetengahkan  pertentangan  nilai  antara  orang  kota  dan  orang  desa  sebagai  tema  atau  pemikiran  utama  dramanya.  Nilai  orang  kota  berpusat  kepada  kebendaan.  Mereka  memandang  tinggi  dan  mementingkan  status,  pangkat,  harta,  dan  kemewahan.  Sementara  orang  desa  pula  memberi  nilai  yang  tinggi  kepada  budi  bahasa  dan  kesederhanaan  hidup.  Seterusnya  diperlihatkan  betapa  perbezaan  nilai  itu  mempengaruhi  sikap  mereka  dalam  pemilihan  pasangan  hidup  untuk  anak  -  anak  mereka.

                Puan  Hindon  dalam  drama  ini  begitu  angkuh  dengan  kedudukannya  sebagai  isteri  seorang  pegawai  di  kota.  Dia  memandang  sepi  orang  kampung  yang  dianggap  kuno  dan  ketinggalan.  Itulah  nilai  yang  digambarkan  ada  pada  orang  kota,  dibawa  melalui  watak  Puan  Hindon.  Hal  ini  dipaparkan  melalui  perwatakan  Puan  Hindon  yang  tidak  merestui  hubungan  anaknya  dengan  Shamsuddin  hanya  kerana  Shamsuddin  berasal  daripada  desa.  Dia  lebih  mengimpikan  agar  anaknya  itu  berkahwin  dengan  anak  orang  kaya  seperti  Jaafar,  anak  Encik  Hizam  yang  baru  pulang  dari   universiti.

                Bagi  pihak  orang  desa,  mereka  pula  berpegang  pada  nilai  yang  berbeza  daripada  orang  kota.  Keluarga  Shamsuddin  di  kampung  tidak  sedikit  pun  ghairah  untuk  bermenantukan  anak  pegawai  tinggi  di  kota,  malah  mereka  bimbang  kalau  -  kalau  menantu  mereka  dari  kota  itu  nanti  tidak  dapat  menyesuaikan  diri  dengan  kehidupan  di  desa.  Apabila  Shamsuddin  berkahwin  nanti,  ditakuti  Shamsuddin  akan  terikat  dengan  keluarga  mertuanya  di  kota  dan  akan  jarang  -  jarang  pulang  ke  desa  kerana  mengikut  kehendak  isteri.  Hal  ini  dipaparkan  melalui  dialog  bapa  Shamsuddin,  Pak  Salleh  :

              “Orang  kaya  dapat  menantu,  orang  miskin  hilang  anak.”  (  m/s  49  )

              Soal  pertentangan  antara  orang  desa  dengan  orang  kota  dapat  dilihat  semasa  kedatangan    Puan  Hindon  dan  Encik  Jamal  ke  rumah  bapa  Shamsuddin  untuk  memulangkan  cincin  tanya.  Pertikaman  lidah  antara  Mak  Piah  dengan  Puan  Hindon  seolah  -  olah  mmperlihatkan  pertemuan  buku  dengan  ruas.  Dua  pihak  yang  ekstrim  cuba  mempertahankan  nilai  sendiri  dan  saling  mencemuh  antara  satu  sama  lain.  Puan  Hindon  datang  ke  rumah  itu  dengan  angkuhnya.  Mak  Piah  pula  mengambil  kesempatan  itu  untuk  membidas  sikap  Puan  Hindon  dengan  kata  -  kata  yang  pedas.

              Dengan  itu,  jelaslah  bahawa  melalui  pemikiran  utama  di  atas,  drama  ini  juga  memaparkan  persoalan  -  persoalan  lain  sebagai  persoalan  sampingan.  Melalui  drama  ini,  diketengahkan  perbezaan  sikap  antara  kaum  lelaki  dan  kaum  perempuan.  Kaum  lelaki  diperlihatkan  lebih  rasional  dalam  menghadapi  masalah.  Hal  ini  dipapar  melalui  plot  sewaktu  orang  -  orang  lelaki  bertegas  menyuruh  kaum  wanita  jangan  ikut  campur  dalam  perbincangan  kerana  mereka  hanya  mencetuskan  perbalahan.

             Persoalan  lain  yang  diwujudkan  ialah  mengenai  sikap  positif  anak  muda  kampung.  Shamsuddin,  pemuda  yang  berasal  dari  kampung  dalam  drama  ini,  dengan  penuh  kerelaan  kembali  semula  ke  desa  untuk  berkhidmaat  di  sana.  Walaupun  dia  menyimpan  hasrat  untuk  mengambil  gadis  kota  sebagai  isteri  dan  dia  sendiri  amat  memahami  mengenai  penerimaan  emak  Shamsiah  terhadap  dirinya,  tetapi  itu  semua  tidak  menjadi  penghalang  buatnya  untuk  berbakti  kepada  masyarakat  desa.  Nyatalah  di  sini  bahawa  Shamsuddin  adalah  jambatan  yang  menghubungkan  antara  orang  kota  dan  orang  desa  yang  sekian  lama  renggang  oleh  nilai  -  nilai  yang  berbeza  yang  dipegang  oleh  kedua  -  dua  kelompok  itu.

           Melalui  drama  ‘Atap  Genting  Atap  Rumbia’,  penulis  berjaya  mengekspresikan  pandangannya  ke  atas  isu  -  isu  sosio-politik  pada  masa  itu  melalui  bentuk  penulisan  realisme  yang  mudah  difahami  dan  dekat  dengan  realiti  hidup  sehari  -  hari  masyarakat  Malaysia.  Drama  ini  juga  menjadi  satu  media  untuk  menyatakan  protes  dan  kritikan  secara  halus  dan  sinis  kepada  masyarakat.  Antara  protes  sosial  yang  dipaparkan  dalam  drama  ini  adalah  mengenai  sikap  segelintir  golongan  kota  yang  mementingkan  darjat,  sikap  sombong  dan  bongkak  dalam  kalangan  orang  Melayu  yang  telah  berjaya  dalam  hidup,  sikap  mementingkan  kebendaan  dalam  masyarakat,  sikap  ibu  bapa  yang  sanggup  mencemarkan  maruah  demi  mendapat  menantu  yang  berkedudukan,  serta  sikap  segelintir  golongan  yang  tidak  senang  dengan  semangat  anak  -  anak  muda  yang  mahu  berkhidmat  di  luar  bandar.  Contoh  -  contoh  mengenai  sikap  -  sikap  negatif  ini  dipaparkan  melalui  watak  Puan  Hindon  (antagonis  drama  ini).

               Sebagai  sebuah  karya  realisme,  drama  ‘Atap  Genting  Atap  Rumbia’  cuba  memapar  realiti  masyarakat  sebenar  sebagaimana  yang  wujud  pada  zaman  itu.  Drama  ini  ditulis  pada  tahun  1963.  Oleh  itu,  sedikit  sebanyak  realiti  masyarakat  sekitar  awal  tahun  1960-an  dipapar  dalam  drama  ini.  Tahun  1960-an  merupakan  tahap  awal  perkembangan  golongan  menengah  Melayu.  Golongan  menengah  Melayu yang  dimaksudkan   merupakan  golongan  lulusan  universiti  tempatan  yang  menyandang  jawatan  tinggi  terutamanya  dalam  kerajaan  dan  tinggal  di  kota  -  kota.  Pada  waktu  itu,  orang  -  orang  Melayu  dilihat  melalui  satu  zaman  transisi  daripada  kaum  yang  mundur  dan  terkebelakang  dalam  ekonomi;  menuju  satu  status  yang  lebih  tinggi  dan  maju  dalam  masyarakat.  Golongan  menengah  Melayu  mula  menikmati  kehidupan  mewah  kerana  bergaji  besar.  Pada  waktu  itu,  boleh  dikatakan  sebanyak  80%  lulusan  universiti  tempatan  mendapat  peluang  kerja  sebagai  penjawat  awam  dalam  kerajaan.  Mereka  sudah  mula  tinggal  di  rumah  -  rumah  besar  dan  beratap  genting  di  kota  sama  ada  yang  disediakan  oleh  kerajaan  mahupun  hak  persendirian.  Kedudukan  mereka  di  persekitaran  kota  menyebabkan  mereka  mempunyai  pandangan  dan  nilai  yang  berpusat  kepada  status  dan  kebendaan.  Ramai  di  antara  golongan  ini  mengalami  kejutan  budaya  dalam  perubahan  taraf  hidup.  Keadaan  ini  digambarkan  dalam  drama  melalui  keluarga  Encik  Jamal,  lebih  tepat  lagi,  sikap  Puan  Hindon.

              Pada  dekad  itu  juga,  keadaan  di  desa  -  desa  masih  serba  kekurangan.  Kemudahan  -  kemudahan  fizikal  yang  asas  seperti  air  dan  elektrik  masih  belum  dapat  disalurkan  di  kawasan  -  kawasan  pedalaman  seperti  di  kawasan  desa.  Penduduk  di  kawasan  kampung  masih  lagi  hidup  dalam  taraf  ekonomi  yang  rendah  kerana  kemajuan  belum  dapat  disalurkan  ke  semua  kawasan  di  Malaysia.  Kebanyakan  orang  kampung  tinggal  di  rumah  yang  beratap  rumbia.  Oleh  kerana  masyarakat  desa  hidup  dalam  keadaan  sosio-ekonomi  yang  sederhana,  mereka  hidup  secara  bergotong  -  royong  dan  saling  bantu  -  membantu.  Atas  nilai  inilah  yang  membentuk  sikap  kesederhanaan    orang  kampung  baik  dari  sudut  budi  bahasa,  agama,  dan  sifat  sopan  santun  mereka.  Mereka  juga  mementingkan  ikatan  kekeluargaan  dan  permuafakatan.  Hal  ini  digambarkan  dalam  drama  melalui  keadaan  dalam  keluarga  Pak  Salleh.

                  Perbezaan  yang  wujud  dari  sudut  sosio-ekonomi  menyebabkan  berlakunya  pertentangan   nilai  antara  dua  golongan  ini,  orang  kota  tidak  sukakan  orang  desa  yang  dianggap  tidak  setaraf.  Manakala  orang  desa  pula  mencurigai  orang  kota  dan  bencikan  kebongkakan  mereka.  Hal  ini  juga  seterusnya  memberi  kesan  dalam  urusan  pemilihan  jodoh  antara  orang  desa  dan  kota.  Mereka  masing  -  masing  mempunyai  kriteria  -  kriteria  tertentu  yang  harus  ada  pada  seseorang  calon  menantu.  Kriteria  -  kriteria  ini  terbentuk  berasaskan  nilai  yang  dipegang  oleh  kelompok  masing  -  masing.  Orang  kota  tidak  rela  bermenantukan  orang  desa  kerana  percaya  bahawa  orang  desa  tidak  setaraf  dengan  status  mereka  (nilai  kebendaan).  Orang  desa  pula  keberatan  menerima  menantu  dari  kalangan  orang  kota  kerana  mereka  beranggapan  bahawa  orang  kota  tidak  mempunyai  nilai  kekeluargaan  yang  erat  seperti  yang  diamalkan  masyarakat  desa.  Hal  ini  jelas  ditonjolkan  dalam  drama  apabila  ikatan  Shamsuddin  dan  Shamsiah  mendapat  tentangan  daripada  kedua  belah  pihak  yang  berbeza  fahaman  nilai.

                 Pada  zaman  itu,  pola  pilihan  menantu  mempunyai  dua  kategori  utama.  Pola  pertama  menunjukkan  bahawa  majoriti  orang  yang  tinggal  di  kota  akan  memilih  menantu  yang  berjawatan  tinggi  dan  mempunyai  status.  Keadaan  ini  diulas  oleh  Kala  Dewata  dalam  dramanya  ini  melalui  peristiwa  sewaktu  Puan  Hindon  berusaha  mempertemukan  anaknya  dengan  Jaafar.  Orang  desa  pula  biasanya  akan  memilih  menantu  dalam  kalangan  orang  kampung  juga  terutamanya  yang  mempunyai  nilai  -  nilai  ketimuran  seperti  berbudi  bahasa,  baik  dalam  ilmu  agama,  serta  pandai  mengurus  rumahtangga.

                  Secara  keseluruhannya,  Kala  Dewata  berjaya  menyampaikan  pemikirannya  terhadap  nilai  dan  permasalahan  sosio-politik  melalui  drama  ini.  Kritikan  -  kritikan  sosial  secara  halus  diselitkan  dengan  cara  yang  santai  dan  humor.  Hal  ini  akan  mengakibatkan  pembaca  mahupun    audiens   lebih  dekat  dan  memahami  mesej  yang  ingin  disampaikan.  Maka,  tujuan  utama  sesebuah  naskah  skrip  itu  dikarang  telah  pun  tercapai.                       

9 comments:

  1. salam macam mana saya nk contact awk...???saya nak tanya sesuatu

    ReplyDelete
    Replies
    1. rizprahara@gmail.com

      emel soalan kpd sy.

      Delete
  2. wsalam farah farabi. awk blh emel saya di rizprahara@gmail.com

    ReplyDelete
  3. satu penerangan yang sangat menarik dan mudah difahami oleh seluruh masyarakat dan penggiat seni.

    ReplyDelete
  4. satu penerangan yang sangat menarik dan mudah difahami oleh seluruh masyarakat dan penggiat seni.

    ReplyDelete
  5. Hari ini 2hb January 2022,Drama Atap genting Atap Rumbia di tayangkan di Tv6. Drama hitam putih terbitan tahun 1976.

    ReplyDelete