Wednesday, 14 November 2012

Ulasan Teater 'Lima'


ULASAN    :    TEATER  ‘LIMA’
TARIKH     :    18,  19,  20  OKTOBER   2012
MASA        :    8.30  MALAM
TEMPAT    :    PANGGUNG   PELENGGANG   CAHAYA,  UNIVERSITI  SAINS  MALAYSIA



              ‘Lima’ merupakan sebuah pementasan gabungan lima drama pendek hasil nukilan empat orang pengarah yang menuntut di peringkat sarjana dan doktor falsafah di Universiti Sains Malaysia. Teater ini merupakan terbitan bersama Pusat Pengajian Seni Universiti Sains Malaysia, Gabungan Seni Warisan Anak Pinang (GASEWAP), dan Dewan Bahasa & Pustaka Wilayah Utara. Lima tajuk pementasan yang dipersembahkan adalah ‘Jamban’, ‘Katastrofi’, ‘Duri Hati Mawar’, ‘Nur’, dan ‘ Sayang Syafiah : Sisi Gelap Masyarakat’. Kelima-lima pementasan merangkumi bentuk yang berbeza-beza seperti monolog, lakonan realistik, lakonan fizikal, dan gabungan persembahan media dan puisi lakon.

                Saya telah memilih satu watak dari satu persembahan untuk dinilai berkenaan keberkesanan pelakon menyampaikan wataknya dan teknik lakon yang mungkin dipraktikkan melalui lakonannya. Oleh itu, saya telah memilih persembahan yang pertama bertajuk ‘Jamban’ arahan dan lakonan Nor Shuradi Nor Hashim. Persembahan ini merupakan lakonan monolog.

                 Skrip monolog ini mudah, ceritanya berkenaan susah payah seorang lelaki yang bekerja sebagai tukang cuci tandas  dan cabarannya melaksanakan tugas seharian. Menurut pengarah yang juga pelakonnya, ilham dia menghasilkan skrip ini datang daripada sebuah kisah benar dari sesi interversi kaunseling. Itulah menurut apa yang disampaikan pengarah, penulis skrip, dan juga pelakonnya. Boleh dikatakan lakonan ini seperti ‘one man show’ kerana dia terlibat dari proses awal hingga akhirnya dan tentulah beliau amat memahami isu dan persoalan skrip tersebut serta konflik yang dihadapi wataknya. Namun, hal itu langsung tidak ditunjukkan dalam lakonannya.

                  Menonton lakonan monolog 15 minit ini amat menyeksa saya sebagai penonton. Terutama sekali kerana saya terpaksa menghadam satu-satu perkataan yang keluar dari mulutnya. Jelas sekali, pelakon ini tidak menjalankan latihan vokal yang betul dan paling asas. Hal ini dapat disaksikan melalui nafasnya yang putus-putus dan tidak cukup panjang semasa melontarkan dialog. Beliau juga sering mencuri nafas di pertengahan ayat yang disampaikannya semasa berdialog. Akibatnya, beliau cepat penat dan tercungap-cungap. Selain itu, aspek lontaran vokalnya turut tidak dititikberatkan. Beliau melontarkan vokal dalam nada biasa kerana saya sendiri yang duduk hanya tiga meter dari tempat beliau berlakon, gagal mendengar ayat yang diucapkan dengan jelas. Bukan itu sahaja, latihan menyebut suku kata seperti ‘tounge twister’ juga mungkin kurang dijalankan. Hal ini dapat dikesan kerana sebutan perkataan yang dikeluarkan dari mulutnya tidak satu-satu dan bercantum dengan bunyi suku kata perkataan lain serta terlalu laju. Daripada sudut vokal, boleh saya katakan bahawa nadanya seperti orang yang sedang membebel seorang diri; bukan seperti orang yang sedang bercerita jauh sekali berlakon.

                Itulah sedikit sebanyak yang boleh saya perkatakan mengenai vokal. Daripada sudut penyampaian fizikal dalam lakonan pula, juga hambar. Kesan daripada kegagalan memaknakan dialog yang disampaikannya, beliau gagal menunjukkan aksi yang betul bersesuaian dengan apa yang dimaksudkan. Bagai ada sesuatu yang tidak kena dalam segala tindakannya. Tiada dinamik dalam setiap perlakuannya. Semuanya bagai sekerat jalan dan melepaskan batuk di tangga. Pemilihan kosa kata gerak juga terhad dan beliau sangat tidak kreatif dan kekurangan idea. Buktinya, beliau hanya berdiri setempat sambil bercerita. Adalah penting bagi sesuatu lakonan monolog untuk sedar ruang. Dari aspek ini, beliau gagal. Prop imaginasi yang digunakannya diletakkan bersepah-sepah. Selepas menggunakan prop imaginasinya, pelakon mengabaikan kewujudan prop-prop itu.

                Dari pemerhatian saya, boleh dikatakan tiada satu pun teknik-teknik lakonan yang dicadangkan Stanivlasky yang dipraktikkan dalam proses latihan. Jika benarlah teknik ini ada dipraktikkan, sudah pastinya saya dapat mengesan hal itu dalam lakonannya biarpun terdapat banyak kelemahan dalam lakonannya. Lakonannya pada malam itu seperti spontan dan terlalu ‘over-acting’. Usahanya unuk bermain dengan penonton juga gagal. Unsur komedi yang diterapkan nyata tidak menjadi.

                  Kesimpulan saya hanya satu, kegagalan pelakon dalam lakonannya berpunca dari awal proses lagi. Bertindak sebagai pelakon yang juga pengarah adalah satu hal yang patut dielakkan. Lebih-lebih lagi dalam persembahan monolog. Hal ini kerana beliau tidak dapat menilai kelemahan sendiri dalam proses latihan. Sebenarnya tidak salah jika beliau hendak berlakon sendiri dalam skrip hasil nukilannya, tapi satu proses latihan yang sangat berat dan berdisiplin haruslah dipraktikkan supaya beliau tidak diperbodohkan di atas pentas yang secara ironinya; memusnahkan nilai tambah skripnya sendiri.


*Nota : Ulasan ini ditulis pada tarikh 3 November 2012. Oleh itu, segala justifikasi adalah berdasarkan     
              perkembangan dalam tarikh itu.

2 comments:

  1. Awat tak dak orang komen kat hang kat sini?

    ReplyDelete
  2. biasalah...blog baru. lagipun hari tu saya tak letak aplikasi2 komentar kat sini.

    ReplyDelete