Friday 23 November 2012

UPACARA BUKA PANGGUNG DALAM PERSEMBAHAN MEK MULUNG


           Mek  Mulung  pada  asalnya  berfungsi  sebagai  hiburan  yang  diperlukan  oleh  orang-orang  kampung  pada  waktu  malam,  setelah  penat  bekerja  pada  siang  harinya.  Persembahan  ini  biasanya  diadakan  sewaktu  musim  kenduri,  perayaan-perayaan  negeri,  pesta,  dan  ketika  menghadap  ‘guru’  tiga  tahun  sekali.  Selain  itu,  Mek  Mulung  dipersembahkan  untuk  berubat,  misalnya  untuk  memulihkan  pesakit  yang  mengalami  kerasukan,  mencari  orang  hilang  di  hutan  atau  untuk  bernazar.  Mek  Mulung  merupakan  sebuah  persembahan  teater  tradisional  yang  kaya  dengan  aspek  kehidupan  Melayu  dengan  sifat  kolektif  yang  wujud  dalam  setiap  aspek  persembahan  ini.  Untuk  mengekalkan  kelangsungan  persebahan  ini,  satu  adat  pemujaan  diadakan  pada  tiap-tiap  kiraan  tujuh  piama  Melayu  tiap-tiap  tahun.

            Upacara  bermula  dengan  Pak  Mulung  yang  masih  di  dalam  keadaan  siuman  (sedarkan  diri)  membaca  mantera  dan  jampi  untuk  memuja  dan  memanggil  dewa-dewa  dan  datuk  nenek  supaya  turun  meresapkan  diri  ke  dalam  jiwa  tiap-tiap  peserta  yang  memainkan  peranan  penting  di  dalam  istiadat  pemujaan  malam  itu.  Semangat  dewa-dewa  dan  datuk  nenek  ini  disebut  sebagai  ‘guru’.  Guru-guru  itu  dipuja  mengikut  urutan  dan  hierarki  :

1)      guru  tua  (guru  yang  paling  asal  sekali),

2)      guru  muda,

3)      peran  tua,

4)      peran  Bun

5)      peran  Kiau

6)      Dewa  Ketujuh

7)      Dewa  Kesuma

8)      Dewa  Kesakti

9)      Tok  Busu  Rabit

10)    Tok  Emek  (bidan  yang  sakti).  Dari  Tok  Emek,  Mek  Mulung  diperturunkan  kepada  Mek  Jelung.

            Pembacaan  jampi  dan  mantera  itu  memakan  masa  selama  kira-kira  tiga  puluh  minit.  Pelakon-pelakon  lain  serta  siapa-siapa  saja  yang  ingin  melibatkan  diri  di  dalam  upacara  pemujaan  itu  tunduk  dan  secara  sedar  mendengar  dengan  khusyuknya  kepada  mantera  dan  jampi  yang  diserukan  oleh  Pak  Mulung  itu.
Sebahagian  kecil  daripada  mantera  dan  jampi  itu  dibaca  :

“Amboi,  la  yang  tuan  nak  oi  semangat  oi  lagi.”
(diikuti  beramai-ramai  menyanyikan  lagu  itu)
“Amboi,  la  tak  reti  nak  oi  tak  reti  oi  lagi.”
(diikuti  beramai-ramai  menyanyikan  lagu  itu)
“Amboi,  la  oi  turun  tok  oi  tok  guru  la  oi  pula.”
(beramai-ramai  turut  menyanyikan  lagu  itu)
“Amboi,  la  oi  turun  tok  oi  tok  peran  la  oi  pula.”
(beramai-ramai  turut  menyanyikan  lagu  itu)

Pak  Mulung  akan  berterus-terusan  berbuat  begitu  sehingga  (tiga  puluh  minit  kemudiannya)  dia  lupakan  dirinya.  Dia  berlagak  seolah-olah  dia  berada  di  dalam  satu  dunia  lain.  Bersabit  dengan  itu,  mereka  yang  terlibat  tadi  dengan  serta-merta  menjadi  tidak  sedarkan  diri  juga  sama  seperti  Pak  Mulung.

                     Semua  yang  tidak  sedarkan  diri  itu  akan  berlari  keluar  dari  gelanggang  dengan  tempik  dan  sorak  riuh-rendah  bunyinya,  dan  akan  berlari-lari  ke  mana  saja  yang  mereka  boleh  pergi.  Mereka  mungkin  melarikan  diri  dan  bersembunyi  di  dalam  hutan  rimba,  atau  mungkin  memanjat  pokok  kelapa  dan  duduk  di  celah-celah  ranting  dan  dahan.  Sesetengahnya  pula  sampai  boleh  meniti  di  atas  bumbung  rumah  gelanggang  itu  sendiri,  dan  ada  pula  yang  sampai  boleh  berjalan  di  atas  ketujuh-tujuh  biji  buyung  yang  diatur  tadi  tanpa  tergelincir  walau  seinci  pun.

                     Ada  pula  di  antara  yang  tidak  sedarkan  diri  itu  hanya  terlompat-lompat  dan  meronta-ronta  di  dalam  gelanggang  sahaja  sambil  menanggalkan  baju  masing-masing  (yang  tinggal  hanya  sehelai  kain  sahaja)  Keadaan  pelakon-pelakon  tidak  sedarkan  diri  itu  akan  kekal  sehingga  fajar  menyinsing  esok  harinya.  Di  waktu  itulah  semua  yang  tidak  sedarkan  diri  itu  akan  pulih  dengan  sendirinya  dan  kembali  semula  ke  gelanggang.  Sehingga  saat  ini,  barulah  selesai  upacara  pemujaan  itu.

Orang  ramai  bukan  sahaja  dapat  menonton  upacara  pemujaan  itu  malah  akan  mendapat  peluang  pula  untuk  memohon  sesuatu  yang  dihajati  mereka.  Seseorang  boleh  memohon  apa  sahaja  kepada  Pak  Mulung  semasa  beliau  masih  lagi  dalam  keadaan  tidak  sedarkan  diri  itu  (in  the  state  of  trance).  Segala  permohonan  biasanya  diterima  Pak  Mulung  dengan  senang  hati,  terutama  dalam  hal  mengenai  menyembuhkan  penyakit,  memohon  supaya  dimakbulkan  sesuatu  hajat,  atau  memohon  minyak  pengasih  agar  dirinya  dikasihi  oleh  perempuan  yang  dicintainya.  Selepas  itu,  barulah  persembahan  lakon,  tarian  dan  nyanyian  dimulakan  dan  disudahi  dengan  upacara  tutup  panggung.



1 comment:

  1. salam saya nak tanya dimana boleh saya peroleh lirik lagu pemujaan dalam mek mulung untuk kajian saya.

    ReplyDelete