ULASAN : BANGSAWAN
‘MESTIKA BUMI’
TARIKH : 26
OKTOBER 2010 (3.00
PETANG & 8.30
MALAM) &
27 OKTOBER 2010
(8.30 MALAM)
TEMPAT : AUDITORIUM
DEWAN BUDAYA, UNIVERSITI
SAINS MALAYSIA
TIKET : RM
5.00
Saya telah menonton
pementasan Bangsawan ‘Mestika
Bumi’ di Auditorium
Dewan Budaya, Universiti
Sains Malaysia (USM)
pada 26 Oktober
2010 yang lalu,
pada jam 8.30
malam. Pementasan ini
dipersembahkan oleh Kumpulan
Seri Bangsawan USM
dan diarahkan oleh
Prof. Madya Dr.
Abdul Samat bin
Salleh. Olahan skrip
bagi ‘Mestika Bumi’
ini telah dilakukan
oleh Encik Halimi
bin Mohamed Noh.
Mestika Bumi diambil
ceritanya berdasarkan cerita
bangsawan Jula-Juli Bintang
Tiga; kisah percintaan yang
penuh pancaroba antara
Maharaja Darsa Alam
dan puteri kayangan
yang bernama Mestika
Bumi. Peranan Orang
Muda telah dijayakan
oleh Norhelmi Othman,
manakala Seri Panggung
pula telah dijayakan
oleh Andy Siti
Nurhidayah Rahim.
Penulisan tugasan ini
adalah hasil daripada
penilaian dan pemerhatian
saya mengenai satu
watak yang saya
pilih dalam persembahan
bangsawan ini. Pemerhatian
yang dibuat adalah
berdasarkan gaya lakonan,
mutu lakonan, serta
pembawaan karektor oleh
pelakon yang dipilih.
Saya telah memilih
untuk menilai lakonan
Sheikh Abdul Rahman
bin Haji Zainal
Abidin yang telah
melakonkan watak putera
mahkota Baharom Syah.
Gaya lakonan
yang dibawakan oleh
Sheikh Abdul Rahman
untuk watak Putera
Mahkota Baharom Syah
amat bersahaja dan
begitu santai untuk
pementasan bangsawan ini.
Dialog-dialog yang diucapkan
sepanjang lakonannya diucapkan
dengan bersahaja tanpa
penekanan yang mendalam
di bahagian-bahagian tertentu.
Mimik muka dan
gestura badan kurang
distailisasikan untuk menunjukkan
emosi yang sedang
dihadapi. Sepanjang kemunculannya
di babak akhir,
watak Baharom Syah
memainkan tiga jenis
emosi yang jelas
iaitu marah (sewaktu
mengetahui Kering dan
Lapok tidak mempertahankan ayahandanya),
sedih (sewaktu beliau
mendapat tahu dirinya
telah memanah ayahandanya
secara tidak sengaja),
dan gembira (semasa
ibunya turun dari
kayangan). Emosi-emosi yang
cuba disampaikan melalui
babak-babak tersebut dapat
dibaca dengan mudah
melalui rangkaian-rangkaian dialog
serta situasi yang
dilakonkan oleh watak
lain. Akan tetapi,
emosi ini tidak
tercermin melalui penyampaian
mimik muka dan
gestura Sheikh Abdul
Rahman. Pada pendapat
saya, Sheikh kurang
menstailisasikan gaya lakonannya
dan kelihatan terlalu
statik berbanding pelakon-pelakon lain.
Melalui pemerhatian saya
juga, gaya lakonan
yang dibawa beliau
dalam teater ini
amat kontra dengan
gaya lakonan pelakon-pelakon utama
yang lain. Semacam
ada satu sifat
kontra dalam lakonan
beliau dengan gaya
bangsawan. Melalui pemerhatian
saya juga, karektor
yang dibawakannya ada
unsur-unsur watak teater
moden.
Selain itu, saya
juga kurang jelas
dengan ciri-ciri perwatakan
yang dibawa melalui
watak tersebut. Digambarkan,
Baharom Syah adalah
anak muda berumur
20 tahun yang
ditinggalkan ibu bapanya
dan diasuh oleh
para inangda. Ciri-ciri
khas watak ini
kurang ditelitikan dan
akhirnya, lakonan menjadi
serabut dan kucar-kacir
tanpa dapat dikesan
sifat watak yang
sebenar. Pada mulanya,
saya melihat watak
ini digambarkan sebagai
seorang putera mahkota
yang gagah dan
cukup asuhannya; dengan
sifat budiman walaupun
ada sifat darah
mudanya yang mudah
membuatkannya hilang pertimbangan.
Namun, ciri-ciri perwatakan
yang ada ini
hilang sedikit demi
sedikit setelah melalui
konflik dalam babak
klimaks persembahan. Daripada
seorang putera mahkota
yang penuh asuhannya,
perlahan-lahan bertukar menjadi
seorang anak raja
yang kurang didikan,
tidak sensitif, dan
masih bersifat keanak-anakan. Saya
dapat melihat perubahan
ini melalui setiap
tindakan susulan yang
diambil oleh pelakon,
yang kadangkala saya
perhatikan; reaksinya serta
tindakan susulan yang
diambil tidak selari
dengan perwatakannya ketika
mula-mula masuk pentas
pada babak awal
kemunculannya.
Secara kesimpulannya, saya
merumuskan bahawa Sheikh
Abdul Rahman kurang
membuat kajian serta latihan mengenai
wataknya. Kesan daripada
itu, lakonan yang
disampaikan kelihatan seperti
seorang watak yang
hilang arah dan
tidak kukuh yang
boleh membuatkan penonton
percaya akan wataknya.
Secara peribadi, saya
sendiri mengakui kegagalan
beliau membawa watak
pada kali ini.
Pada pendapat saya,
lakonan beliau boleh
dipertingkat sekiranya latihan
dan analisa yang
cukup dibuat.
*Nota : Ulasan ini ditulis pada tarikh 3 November 2010. Oleh itu, segala justifikasi adalah berdasarkan
No comments:
Post a Comment