Wednesday 14 November 2012

Ulasan Teater 'The Sandpit : Womensis'


ULASAN  :    TEATER  'THE  SANDPIT  :  WOMENSIS'
TARIKH   :    16,  17,  18  MAC   2012 (15  MAC  2012 – FULL  DRESS  REHEARSAL)
MASA      :    9.00  MALAM
TEMPAT  :    STAGE  2,  PenangPAC,  STRAITS  QUAY,  PENANG.



                Persembahan  teater  hasil  nukilan  K.S.  Maniam  ini  telah  diarahkan  oleh  Chee  Sek  Thim  (Pocketsize  Productions)  dan  telah  dilakonkan  oleh  Anne  James  dan  Ho  Sheau  Fung.  Teater  ini  berkisar  tentang  kehidupan  poligami  antara  dua  orang  wanita  iaitu  Santha  dan  Sumathi  dengan  suami  mereka,  Dass,  yang  kemudiannya  hilang  lantas  mencetuskan  kebimbangan  dua  isterinya.

                  Secara  peribadi,  semasa  menonton  teater  ini;  saya  tidak  ambil  kisah  sangat  dengan  jalan  cerita  atau  plot  yang  disampaikan  kerana  saya  pernah  membaca  skrip  tersebut  beberapa  tahun  lalu.  Namun  apa  yang  saya  lebih  tertarik  adalah  bagaimana  cara  cerita  itu  disampaikan  dengan  menggunakan  sistem  tanda  yang  pelbagai  dan  apakah  medium  yang  digunakan  untuk  menyampaikan  makna  dengan  cara  paling  berkesan;  adakah  melalui  set,  kostum,  muzik,  props,  atau  kekuatan  pelakon  itu  sendiri?

                   Setelah  mengetahui  bahawa  Pocketsize  Production  adalah  satu  produksi  yang  kecil,  mobil,  dan  minimalis;  saya  memang  sudah  menjangkakan  penggunaan  set,  props,  dan  kostum  yang  minimum.  Namun  melalui  pengamatan  saya,  biarpun  set  dan  props  yang  digunakan  amat  minimum;  tetapi  setiap  props  yang  dipilih  adalah  yang  paling  tepat  dan  membawa  simbol  tertentu  secara  terus.  Misalnya,  penggunaan  kerusi.  Kerusi  yang  digunakan  bukan  hanya  diletakkan  secara  fungsional,  tetapi  juga  mendukung  status  watak,  gaya  hidup,  dan  zaman.

                   Daripada  sudut  pengcahayaan,  adalah  sesuatu  yang  menarik  juga  apabila  melihat  pelakon  hanya  bermain  dalam  ruang  mereka  sendiri  sahaja – dalam  bulatan  cahaya.  Bulatan  cahaya  bagi  setiap  watak  juga  berfungsi  untuk  penukaran  latar  tempat.  Dalam  sesetengah  adegan,  pelakon  bermain  di  dalam  bulatan  dan  kadangkala  di  luar  bulatan  bergantung  kepada  latar  tempat  dalam  cerita  atau  makna  setiap  dialog  yang  diucapkan.

                   Secara  keseluruhannya,  sebagai  penonton  dan  pemerhati  saya  amat  berpuas  hati  dengan  komposisi  persembahan  ini  sama  ada  dari  sudut  props,  set,  pengcahayaan,  dan  kostum.  Namun  apa  yang  menjadi  tanda  tanya  pada  saya  adalah  penggunaan  muzik  dalam  drama  ini.  Muzik  yang  digubah  memang  kena  dengan  energi  persembahan  dan  komposisi  muzik  aliran  20th  century  tiada  masalah  bagi  saya.  Cuma  ada  beberapa  adegan,  muzik  seolah-olah  digunakan  hanya  untuk  mengejutkan  penonton  yang  sudah  jemu  dengan  dialog  yang  meleret-leret.  Walaupun  begitu,  muzik  yang  digubah  amat  tepat  dan  dapat  menaikkan  mood  penonton  semasa  adegan  Sumathi  melepaskan  idnya.



*Nota : Ulasan ini ditulis pada tarikh 3 April 2012. Oleh itu, segala justifikasi adalah berdasarkan     
              perkembangan dalam tarikh itu.

No comments:

Post a Comment