Wednesday 14 November 2012

ULASAN PROGRAM 'EKSPLORASI MAK YONG JKKN KELANTAN 2012'


ULASAN    :     PROGRAM  'EKSPLORASI  MAK  YONG  JKKN  KELANTAN  2012'
TARIKH     :     19 – 21  MAC   2012
MASA        :     8.30  PAGI – 5.00  PETANG
TEMPAT    :     PANGGUNG   PELENGGANG   CAHAYA,  UNIVERSITI  SAINS  MALAYSIA



              Program  Eksplorasi  Mak  Yong  :  Siri  Jelajah  Kijang  Mas  2012  oleh  Kumpulan  Mak  Yong  Jabatan  Kebudayaan  Dan  Kesenian  Negara  (JKKN)  Kelantan  diadakan  bertujuan  memberi  pendedahan  mengenai  tradisi  kesenian  Mak  Yong  kepada  para  peserta  dari  kalangan  pelajar.  Tujuan  akhir  program  ini  adalah  mempersembahkan  satu  persembahan  Mak  Yong  di  Taman  Budaya  Pulau  Pinang  pada  22  &  23  Mac  2012  yang  dianggotai  oleh  para  pelajar  yang  menyertai  bengkel  ini.

                Saya  telah  menyertai  bengkel  tiga  hari  ini  dan  diajar  asas-asas  tarian  Mak  Yong  seperti  tarian  menghadap  rebab,  berdondang,  dan  sebagainya.  Mak  Yong  merupakan  satu  bentuk  teater  tradisional  yang  amat  asing  bagi  saya  dan  program  ini  merupakan  penyertaan  kali  pertama  saya  dengan  teater  tradisional  ini.

                Melalui  pemerhatian  saya,  gerakan-gerakan  yang  dilakukan  dalam  persembahan  Mak  Yong  mempunyai  simbol-simbol  tertentu  dan  pemaknaan  yang  berkait  rapat  dengan  alam.  Misalnya,  ada  gestura  tangan  yang  disebut  sebagai  ‘gajah  mandi’,  ‘petik  daun’  dan  ‘tuang  air’.  Gestura-gestura  ini  sebenarnya  merupakan  satu  bentuk  tetap  dalam  tarian  Mak  Yong  yang  biasanya  berkait  rapat  dengan  kehidupan  seharian  masyarakat  di  Kelantan  atau  Pattani  pada  masa  dulu.  Jika  diteliti,  gestura  yang  ditunjukkan  ada  dua  makna  iaitu  secara  fizikal  dan  falsafah.  Contoh  yang  paling  baik  adalah  gestura  ‘petik  daun’  yang  secara  fizikalnya  memang  menunjukkan  secara  terus  gestura  tangan  yang  sedang  memetik  daun;  namun  secara  falsafahnya  gestura  tangan  itu  dilihat  sebagai  membentuk  huruf  Alif,  Lam,  Lam,  dan  Ha  dalam  abjad  Jawi  yang  bermaksud  Allah  (nama  tuhan  bagi  penganut  agama  Islam).

                Bentuk  persembahan  Mak  Yong  amat  meminimumkan  penggunaan  prop  dan  ruang,  namun  kostum  yang  ditonjolkan  terlalu  diperbesarkan  dengan  penggunaan  warna  dan  aksesori  yang  pelbagai  dan  menarik  perhatian.  Pada  pendapat  saya,  hal  ini  berlaku  kerana  memang  penyampaian  makna  dalam  persembahan  ini  bergantung  penuh  kepada  kemampuan  pelakon  dan  penari  yang  menyampaikan  makna  melalui  penandaan  (signifier).  Oleh  itu  melalui  kostum,  tumpuan  akan  diberikan  sepenuhnya  oleh  audien  kepada  pelakon.  Daripada  sudut  props,  props  yang  digunakan  bersifat  multi-purpose

               Antara  perkara  lain  yang  saya  pelajari  adalah  lebih  kepada  asas-asas  dalam  tarian  seperti  pengiraan  mengikut  rentak  dan  beat  lagu  yang  dimainkan.  Gerakan  tarian  dalam  setiap  penukaran  babak  adalah  tetap  dan  lagu  yang  dimainkan  atau  didondang  juga  berbunyi  lebih  kurang  sama.  Oleh  itu,  penonton  yang  menonton  persembahan  ini  dapat  menyedari  bahawa  berlakunya  transisi  babak  biarpun  mereka  menonton  buat  kali  pertama.  Saya  juga  tertarik  dengan  pecahan  babak  secara  fragmen  kerana  mempunyai  ciri-ciri  yang  sama  seperti  dalam  teater  epik.

                Sebagai  rumusan,  ada  tiga  perkara  yang  menarik  minat  saya  yang  ada  dalam  persembahan  Mak  Yong  yang  mungkin  boleh  digunakan  oleh  saya  pada  masa  hadapan.  Tiga  perkara  tersebut  adalah  :

1               .    Transisi  setiap  babak  menggunakan  gerakan  dan  lagu  yang  hampir  sama.
2               .  Penggunaan  props  yang  multi-purpose  dan  tidak  terbatas.
3               .  Cara  mengurangkan  dan  mengangkat  sesuatu  medium  dalam  menyampaikan  makna  tanda    
                     agar  dinamik  tidak  dibayangi  oleh  medium  lain.  Contohnya,  mengurangkan  props  dan  set    
                     tetapi  mengangkat  kostum  dan  solekan  kerana  mahu  mengangkat  aksi  dan  gerak  pelakon.


 *Nota : Ulasan ini ditulis pada tarikh 3 April 2012. Oleh itu, segala justifikasi adalah berdasarkan     
              perkembangan dalam tarikh itu.

No comments:

Post a Comment