ULASAN : TEATER
‘MAYAT’
TARIKH : 1
& 2 APRIL
2011 (8.30 MALAM)
TEMPAT : PANGGUNG
PELENGGANG CAHAYA, UNIVERSITI
SAINS MALAYSIA
TIKET : RM
5.00
Saya telah menonton
pementasan teater ‘Mayat’
di Panggung Pelenggang
Cahaya, Universiti Sains Malaysia (USM)
pada 1 April
2011 yang lalu,
pada jam 8.30
malam. Pementasan ini
dipersembahkan oleh pelajar-pelajar tahun
akhir pengkhususan drama
dan teater sebagai
memenuhi keperluan pengijazahan.
Teater Mayat telah
diarahkan oleh saudara
Zairee Anuar bin
Misnan. Skrip teater
‘Mayat’ ini telah
ditulis oleh Profesor
Hatta Azad Khan.
Mayat menceritakan dilema
empat sahabat dalam
mencari ikhtiar untuk
mengebumikan mayat sahabat
mereka. Teater Mayat
pada kali ini
dibintangi oleh Vivian
Tan sebagai Sahabat
1, Nurdalila sebagai
Sahabat 2, Mohd
Hafizi sebagai Sahabat
3, Arif Faiz
sebagai Sahabat 4
dan Abu Musarrif
sebagai Orang Luar.
Penulisan tugasan ini
adalah hasil daripada
penilaian dan pemerhatian
saya mengenai satu
watak yang saya
pilih dalam persembahan
teater ini. Pemerhatian
yang dibuat adalah
berdasarkan mutu lakonan dan
pembawaan karektor pelakon
yang dipilih. Saya
telah memilih untuk
menilai lakonan Mohd
Hafizi bin Zulkifeli
yang telah melakonkan
watak Sahabat 3.
Beliau juga merupakan
antara pelakon yang
dinilai oleh para
pensyarah pada malam
itu, selain Vivian
Tan dan Nurdalila.
Gaya lakonan yang
dibawakan oleh Mohd
Hafizi untuk watak
Sahabat 3 amat bersahaja
tetapi berkesan. Dialog-dialog
yang diucapkan sepanjang
lakonannya diucapkan dengan
bersahaja dan menepati
keperluan setiap babak
yang dilakonkan. Mimik
muka dan gestura
badan juga distailisasikan untuk
menunjukkan emosi yang
sedang dihadapi. Sepanjang kemunculannya
dari babak pertama,
watak Sahabat 3 memainkan
berbagai jenis emosi
seperti marah (selalu
dipamerkan terhadap watak
Sahabat 1 lakonan
Vivian Tan), sedih
(sewaktu beliau Orang
Luar bercerita mengenai
‘mati’), dan gembira
(semasa proses tawar-menawar
dengan Orang Luar).
Emosi-emosi yang cuba
disampaikan melalui babak-babak
tersebut dapat dibaca
dengan mudah melalui
rangkaian-rangkaian dialog yang
ringkas serta situasi
yang dilakonkan oleh
watak lain. Oleh
kerana skrip Mayat
adalah sebuah naskhah
yang ringkas tetapi
absurd, gaya lakonannya
tidak begitu terikut-ikut
denan aliran realism;
walaubagaimanapun ia masih
boleh difahami. Watak
zombie yang dibawa
oleh Hafizi amat
unik kerana secara
gesturanya, beliau menepati
cirri-ciri makhluk zombie
itu. Pergerakannya berpetak
dan terkunci, membentuk
pergerakan linear yang
tidak organik tetapi
simetri; seumpama pergerakan
mayat hidup yang
sendi-sendinya tidak dapat
berfungsi dengan baik.
Lontaran vokal Hafizi
sangat jelas dan
butir-butir percakapannya satu-satu
dan teratur membuatkan
audien mudah faham.
Tiada masalah rasanya
daripada sudut lontaran
vokal beliau. Cuma
kadangkala beliau menyempitkan
ruang suara, menjadikan
bunyi yang terhasil
bernada tinggi dan
bingit. Mungkin mengganggu
audien-audien yang alah
dengan bunyi-bunyian bernada
tinggi.
Mengenali Hafizi daripada
lakonan-lakonannya yang terdahulu,
dapat saya kesan
sesuatu bahawa lakonan
beliau pada kali
ini tidak sehebat
lakonan beliau dalam
pementasan teater yang
sebelum-sebelumnya. Beliau terpaksa
menurunkan tahap lakonan
beliau demi menjaga
watak-watak lain dalam
‘Mayat’ agar tidak
‘over shadow’ kepada
pelakon-pelakon lain. Apatah
lagi, teater ini
tidak ada protagonis
dan antagonis, semua
watak adalah sama
‘level’. Oleh itu,
amat tepatlah jika
saudara Hafizi menurunkan
mutu lakonannya walaupun
perlakuan ini seumpama
‘membunuh’ kredibilitinya. Namun,
inilah profesionalisme yang
harus dijaga oleh
seorang pelakon di
atas pentas.
Tidak banyak kesilapan
yang dilakukan oleh
Hafizi sewaktu pementasan
ini. Mungkin pengalaman
beliau yang luas
dalam bidang teater
banyak membantu. Cuma
ada satu kesilapan
yang dapat saya
kesan iaitu beliau
ada membuat pengulangan
idea sewaktu pementasan.
Beliau mengulang satu
bahagian komedi dengan
terjerit-jerit. Saya faham
tujuan beliau melakukan
perkara itu – untuk menarik
hilai tawa audien.
Akan tetapi, apabila
ia seringkali diulang-ulang, timbul
rasa bosan dalam
kalangan penonton. Mujurlah
perbuatannya masih mendapat
sambutan biarpun diulang-ulang.
Secara kesimpulannya, lakonan
yang dibawa oleh
Mohd Hafizi bin
Zulkifeli amat berkesan
kerana daya beliau
sendiri sebagai seorang
pelakon yang suka
mencuba selain dari
tunjuk ajar pengarah
teater ‘Mayat’ yang
mungkin banyak membantu.
Sesungguhnya, latihan amat
penting untuk menjadi
seorang pelakon yang berjaya, dan
secara peribadi; saya
amat menghormati beliau
sebagai seorang pelakon.
*Nota : Ulasan ini ditulis pada tarikh 3 April 2011. Oleh itu, segala justifikasi adalah berdasarkan
perkembangan dalam tarikh itu.
No comments:
Post a Comment