Wednesday, 14 November 2012

Ulasan Teater Monolog 'Lady Swettenham'


ULASAN       :      TEATER  MONOLOG  ‘LADY  SWETTENHAM’
PRODUKSI   :      MASA  KINI  THEATRE  COMPANY
PENGARAH  :      ZAGE  LARSEN
PELAKON     :      SABERA  SHAIK
TARIKH         :      29 DAN 30 SEPTEMBER   2010
MASA            :      8.30  MALAM
TEMPAT        :      PANGGUNG   PELENGGANG   CAHAYA,  UNIVERSITI  SAINS  MALAYSIA
TIKET            :      RM 10
DURASI         :      55  MINIT



                   Pada  29  dan  30  haribulan  September  2010  yang  lalu,  saya  berpeluang  menyaksikan  persembahan  teater  monolog  ‘Lady  Swettenham’  yang  dibawa  khas  ke  Panggung  Pelenggang  Cahaya,  Universiti  Sains  Malaysia  (USM),  Pulau  Pinang  oleh  Masa  Kini  Theater  Company,  iaitu  sebuah  produksi  teater  yang  berpangkalan  di  Kuala  Lumpur.  Teater  monolog  ini  telah  dijayakan  selama  2  malam  berturut-turut  oleh  seorang  pelakon  teater  tanah  air  yang  tersohor,  Sabera  Shaik.

                   Menyentuh  persoalan  mengenai  teater  monolog,  masih  segar  di  ingatan  saya  akan  tugasan  saya  yang  pertama  dahulu  di  panggung  yang  sama  pada  Julai  lepas;  teater  monolog  ‘Tiada  Ganti’  yang  dijayakan  oleh  Muhammad  Khairol  Azhar.  Biarpun  kita  masih  membicarakan  mengenai  teater  monolog,  tetapi  persembahan  monolog  oleh  Sabera  Shaik  yang  saya  tonton  pada  kali  ini  jauh  berbeza  dengan  persembahan  terdahulu.  Saya  tidak  akan  membandingkan  kedua-dua  teater  ini  kerana  tidak  adil  rasanya  jika  saya  membuat  perbandingan  memandangkan  taraf  kedua-dua  pelakon  ini  berada  jauh  pada  kedudukan  yang  berbeza.  Saya  tidak  akan  mengupas  kelemahan-kelemahan  teater monolog  ‘Lady  Swettenham’  seperti  yang  saya  kupas  dalam  teater  monolog  ‘Tiada  Ganti’,  akan  tetapi  saya  akan  mengulas  kejayaan  lakonan  Sabera  Shaik  dalam  teater  ini  berpandukan  teknik  lakonan  yang  telah  dicadangkan  oleh  Konstantin  Sergevich  Stanislavski  melalui  bukunya  ‘An  Actor  Prepares,  Building  A  Character’  dan  ‘Creating  A  Role’.


                     Teknik  lakon  yang  dicadangkan  Stanislavski  merangkumi  beberapa  kaedah  asas,  yang  kemudiannya  telah  dikembangkan  dan  diimprovisasikan  oleh  beberapa  sarjana,  penulis,  dan  pengkaji.  Ulasan  yang  ingin  saya  tulis  dalam  tugasan  ini  adalah  berpandukan  teknik  lakon  yang  dicadangkan  Stanivlaski  yang  saya  rujuk  dalam  buku  ‘Living  Theater,  A  History’  karya  Edwin  Wilson  dan  Alvin  Goldfarb.  Dalam  buku  ini,  ada  5  teknik  yang  dicadangkan  untuk  melahirkan  seorang  pelakon  yang  baik  dan  menjiwai  watak.

                     Teknik  pertama  yang  dicadangkan  Stanivlaski  adalah  analisis  skrip  dan  latar  belakang  karakter.  Analisis  skrip  dan  latar  belakang  karakter  adalah  perkara  yang  mesti  diutamakan  oleh  pelakon  sebelum  bermulanya  tugas  mereka  di  pentas.  Seseorang  pelakon  itu  haruslah  sedar  mengenai  latar  belakang  karakternya,  persekitaran,  perhubungan,  dan  seberapa  banyak  yang  mungkin  butir-butir  yang  dapat  melengkapkan  watak  tersebut.  Hal  ini  disebut  sebagai  ‘given  circumstances’.  ‘Given  circumstances’  merangkumi  empat  pecahan  iaitu  fakta  (plot,kejadian),  tahap  sosial  (latar,waktu),  interpretasi  teks  (watak,gaya),  dan  estetika  (set,kostum).  Meneliti  akan  kekemasan  lakonan  Sabera  Shaik,  memang  jelas  kaedah  yang  dianjurkan  Stanivlaski  ini  dipraktikkan  oleh  beliau.  Sebanyak  13  watak  yang  dijayakan  beliau,  tidak  ada  satu  pun  yang  kelihatan  sama  atau  serupa;  biarpun  berada  dalam  kelompok  yang  sama,  tetapi  perincian  mereka  saling  berbeza.  Penukaran  karakter  beliau  dari  satu  watak  ke  watak  yang  lain,  dilakukan  dalam  sekelip  mata;  umpama  melihat  dua  pelakon  berbeza.  Dalam  bengkel  lakonan  yang  dikemudikan  Sabera  Shaik  pada  30  September  2010,  jam  8.00  pagi  hingga  10.00  pagi  di  Katarsila,  USM;  Sabera  sendiri  ada  mengakui  mempraktikkan  teknik  ini  sebagai  berkata;  “Saya  selalunya  menghabiskan  masa  selama  3  jam  hingga  3  hari  hanya  untuk  menganalisis  karakter  di  dalam  skrip.”

                     Teknik  kedua  yang  dicadangkan  Stanivlaski  ialah  ‘magic  if’.  ‘Magic  if’  merupakan  satu  konsep  yang  membuatkan  pelakon  berfikir,  “What  if  I  was  the  character?”  ataupun  “Bagaimana  jika  aku  adalah  karakter?”.  Teknik  ini  akan  mengajak  pelakon  berfikir  dan  bertingkah  laku  seperti  karakter  atas  tindakan  seterusnya  yang  akan  mereka  ambil  bersesuaian  dengan  kepercayaan  watak  mereka.  Sebagai  contoh,  Sabera  boleh  saja  membawakan  watak  Lady  Swettenham  dengan  interaksi  yang  elegan  semasa  babak  Lady  Swettenham  bertekak  dengan  wanita-wanita  Inggeris  lain  di  Tanah  Melayu  (kerana  kebiasaannya  wanita  Inggeris  dilihat  begitu),  akan  tetapi  setelah  memahami  perwatakan  Connie  (nama  sebenar  Lady  Swettenham)  dan  menggunakan  teknik  ‘magic  if’,  Sabera  bereaksi  pada  babak  itu  dengan  menghentak-hentakkan  kakinya  dan  mengejek  keanak-anakkan  (satu  sifat  kontra  daripada  watak  wanita  Inggeris  yang  klise).  Akan  tetapi,  memang  begitulah  sifat  Connie.  Melalui  teknik  ini,  Sabera  tidak  terkeluar  dari  watak  dan  perwatakannya.

                     Teknik  ketiga  yang  dicadangkan   Stanivlaski  ialah  ‘superobjective’  yang  boleh  diistilah  sebagai  ‘objektif  utama’  karakter  dalam  satu-satu  babak  atau  pementasan.  Pelakon  perlu  mengenalpasti  dan  menetapkan  objektif  itu  agar  tidak  lari  reaksi  yang  dilakonkan  dengan  perwatakan.  Ini  kerana  watak  harus  mencapai  objektif  itu  biarpun  plot  dimanipulasi.  Biarpun  hal  ini  tidak  ada  disebutkan  Sabera  dalam  bengkelnya,  namun  saya  pasti  teknik  yang  dicadangkan  Stanivlaski  ini  ada  dipraktikkan.  Lihat  saja  pada  konsistensi  watak  Connie,  tidak  pernah  berubah  dari  awal  hingga  akhir.  Tentu  Sabera  telah  menanam  matlamat  watak  tersebut  yang  kesannya  tidak  menyebabkan  lakonannya    terpesong.

                     Kosentrasi  (concentration)  merupakan  teknik  keempat  yang  dicadangkan  Stanivlaski.  Kosentrasi  merupakan  jantung  kepada  kesemua  teknik  ini.  Kosentrasi  bermaksud  seseorang  pelakon  itu  haruslah  membuat  anggapan  bahawa  beliau  berada  di  pentas  lakonan  itu  untuk  kali  yang  pertama,  teknik  ini  juga  disebut  sebagai  ‘ilusi  kali  pertama’.   Hal  ini  akan  membuatkan  lakonan  kelihatan  semulajadi.  Mengambil  contoh  pementasan  ‘Lady  Swettenham’,  pastilah  ia  kelihatan  begitu  semulajadi  buat  Sabera  kerana  Panggung  Pelenggang  Cahaya  bukanlah  tempat  beliau  selalu  membuat  latihan  atau  raptai.  Oleh  itu,  kosentrasi  yang  dicerminkan  kelihatan  begitu  semulajadi.  Kalau  tidak  salah  saya,  beliau  hanya  melakukan  raptai  persembahan  di  Panggung  Pelenggang  Cahaya  hanya  sekali  sahaja,  iaitu  pada  petang  28  September,  sehari  sebelum  pementasan  yang  pertama.  Kosentrasi  juga  memerlukan  pelakon  fokus  pada  sesuatu  kejadian  yang  berlaku  secara  spontan  di  pentas.  Sebagai  contoh,  berlaku  masalah  teknikal  sistem  pengcahayaan  pada  malam  kedua  persembahan;  menyedari  akan  situasi  ini,  Sabera  lantas  mengimprovisasikan  lakonannya  bersesuaian  dengan  situasi  yang  tidak  dijangka  itu.

                    Akhir  sekali,  teknik  yang  dicadangkan  Stanivlaski  adalah  ‘emotional  recall’  ataupun  kadangkala  disebut  sebagai  ‘affective  memory’.  Teknik  ini  membantu  seseorang  pelakon  mencerminkan  emosi  secara  semulajadi  dengan  mengingati  kembali  memori-memori  peribadi  yang  sama  dengan  situasi  watak.  Contohnya,  jika  seseorang  pelakon  itu  ingin  melakonkan  babak  sedih,  lakonannya  akan  kelihatan  lebih  berkesan  sekiranya  beliau  memanggil  kembali  memori-memori  sedih  peribadinya.  Teknik  ini  ada  disebutkan  Sabera  dalam  bengkelnya.  Oleh  itu,  saya  berpendapat  bahawa  beliau  ada  mempraktikkan  teknik  ini.  Jika  tidak,  mustahil  beliau  dapat  melakonkan  watak  Connie  dengan  begitu  berkesan,  terutama  sekali  semasa  watak  gadis  itu  sedang  ketawa  dan  bergembira.  Lakonannya  benar-benar  hidup.  Oleh  itu,  saya  merumuskan  bahawa  teknik  lakonan  yang  dicadangkan  Stanivlaski  ada  dipraktikkan  Sabera  Shaik.  Tidak  hairanlah,  kerana  ramai  pelakon-pelakon  terkenal  Eropah  turut  mengaplikasikan  teknik-teknik  ini  semasa  berlakon.


*Nota : Ulasan ini ditulis pada tarikh 3 Oktober 2010. Oleh itu, segala justifikasi adalah berdasarkan     
            perkembangan dalam tarikh itu.

No comments:

Post a Comment