Wednesday, 14 November 2012

Ulasan Teater 'Mahkamah Lorong'


ULASAN       :     TEATER  ‘MAHKAMAH  LORONG’
TARIKH        :     27  DAN  28  SEPTEMBER  2011
MASA           :     8.30  MALAM
TEMPAT       :     PANGGUNG   PELENGGANG   CAHAYA,  UNIVERSITI  SAINS  MALAYSIA
PRODUKSI   :    TRONOH  THEATRE  SHOP,  UNIVERSITI  TEKNOLOGI  PETRONAS
PENGARAH  :    ATUL
SKRIP            :    DR.  SHARK



                     Pada  27  dan  28  September  yang  lalu,  saya  berpeluang  menyaksikan  teater  ‘Mahkamah  Lorong’  karya  Dr.  Shark  yang  dibawakan  oleh  kumpulan  Tronoh  Theatre  Shop,  Universiti  Teknologi  Petronas.  Teater  yang  berdurasi  selama  1  jam  15  minit  ini  menceritakan  kisah  sekumpulan  haiwan  yang  tinggal  di  Lorong  Sam  Pah  Tong  yang  terlibat  dalam  perbicaraan  mahkamah  bagi  kes  pembunuhan  seekor  kucing  Parsi.  Tema  teater  ini  sebenarnya  mendedahkan  kelemahan  sistem  penghakiman  di  Malaysia  yang  senantiasa  dibelenggu  kemelut  politik.  Namun  begitu,  saya  lebih  tertarik  untuk  mengulas  mengenai  plot  drama  ‘Mahkamah  Lorong’  ini.
                     
                    Teater  ini  merupakan  drama  sebabak.  Adegan  bermula  apabila  seekor  Kucing  Parsi  dibelai  oleh  Haiwan  X  yang  tidak  dikenali  identitinya.  Kemudian,  Kucing  Parsi  telah  mengugut  Haiwan  X  bahawa  dia  akan  mendedahkan  perlakuan  curang  Haiwan  X  kepada  masyarakat  umum  sekiranya  Haiwan  X  tidak  mahu  memperisterikannya.  Haiwan  X  yang  tidak  berdialog  dan  membelakangkan  audien  akhirnya  memberi  isyarat  setuju  untuk  memperisterikan  Kucing  Parsi. 
                    
                     Plot  bergerak  dengan  adegan  di  Lorong  Sam  Pah  Tong  yang  menemukan  watak  Ibu  Ayam,  Tok  Kambing,  Kucing  Kurap,  dan  Gagak.  Isu-isu  semasa  dibincangkan  mengenai  topik  halal – haram  dalam  agama,  pembangunan  negara,  gejala  sosial,  dan  sebagainya.  Namun  begitu,  isu-isu  yang  diutarakan  dalam  adegan    ini  hanya  merupakan  subtopik  kepada  keseluruhan  tema  yang  dibawa.  Adegan  ini  juga  berfungsi  untuk  mengenalkan  watak-watak  yang  terlibat  kepada  audien.
                    
                      Dalam  plot  seterusnya,  Gagak  dan  Kucing  Kurap  mencari  makan  di  lorong  tersebut.  Mereka  kemudiannya  bertemu  dengan  Kucing  Parsi  yang  berada  di  tingkat  atas  bangunan  yang  terletak  di  Lorong  Sam  Pah  Tong.  Gagak  dan  Kucing  Kurap  masing-masing  cuba  mengurat  Kucing  Parsi  namun  tidak  diendahkan  dengan  alasan  bahawa  Gagak  dan  Kucing  Kurap  tidak  setaraf  dengan  dirinya.  Kucing  Parsi  merupakan  perempuan  simpanan  Haiwan  X  yang  sering  diulit  kemewahan.  Gagak  dan  Kucing  Kurap  akhirnya  beredar  setelah  Kucing  Parsi  memanggil  polis.  Semasa  sedang  berkhayal  di  tepi  tingkap,  Kucing  Parsi  terlepas  akan  rantai  berlian  yang  diberi  Haiwan  X  kepadanya.  Akhirnya  Kucing  Parsi  dibunuh  oleh  Haiwan  X  semasa  sedang  leka  mencari  rantai  tersebut  di  Lorong  Sam  Pah  Tong.
                      
                      Adegan  seterusnya  memaparkan  kegemparan  penemuan  bangkai  Kucing  Parsi.  Tidak  lama  kemudian,  Anjing  Pengesan  datang  dan  menangkap  Gagak  kerana  disyaki  membunuh  Kucing  Parsi.  Ini  berikutan  rentetan  penemuan  bulu  burung  gagak  di  sekitar  mayat  Kucing  Parsi,  ugutan  Gagak  terhadap  Kucing  Parsi  setelah  dimalukan,  dan  keadaan  bangkai  Kucing  Parsi  yang  terburai  isi  perutnya  seolah-olah  dicarik  burung  gagak.  Gagak  ditangkap  tanpa  bukti  yang  kukuh  dan  tidak  mendapat  hak  membela  diri  kerana  pelaksanaan  ‘protokol’.
                      
                     Adegan  akhir  memaparkan  perbicaraan  Gagak  di  mahkamah  lorong.  Gagak  dilarang  membuka  mulut  sepanjang  perbicaraan  dan  kepalanya  ditutup  dengan  kain  hitam.  Perbicaraan  yang  dihakimi  oleh  Hakim  Kanggaru  ternyata  berat  sebelah  kerana  beliau  mempunyai  kepentingan-kepentingan  tersendiri.  Hakim  Kanggaru  juga  merasuah  saksi-saksi  lain  seperti  Ibu  Ayam,  Kucing  Kurap,  Anjing  Pengesan  dan  pakar  DNA  daripada  Thailand;  Doktor  Lembu.  Semasa  kesemua  haiwan  sedang  bergembira  kerana  Gagak  didapati  ‘bersalah’  kerana  membunuh  Kucing  Parsi,  mereka  semua  telah  ditembak;  termasuklah  Gagak.  Adegan  peleraian  pula  menjelaskan  bahawa  kesemua  haiwan  itu  mati  di  tangan  Ibu  Ayam  yang  berkomplot  dengan  Haiwan  X  yang  mahu  menghapuskan  kesemua  bukti.  Akhirnya,  Ibu  Ayam  juga  mati  ditembak  Haiwan  X.
                      
                     Pada  pendapat  saya,  plot  teater  ini  dibentuk  bermodalkan  kes-kes  panas  di  mahkamah  yang  melibatkan  ahli-ahli  politik  dalam  negara  yang  terjadi  di  alam  realiti.  Naskhah  ini  umpama  dibentuk  dari  cebisan-cebisan  cerita-cerita  menarik  dan  serius  tetapi  dilupakan  masyarakat.  Kesemua  kes  mahkamah  yang  berprofil  tinggi  diselitkan  dalam  teater  ini  daripada  kes  pembunuhan  model  dari  Mongolia - Altantuya  Sharibuu,  kes  liwat  Anwar  Ibrahim,  sehinggalah  kepada  kes  inkues  siasatan  di-Raja  kematian  Teoh  Beng  Hock.  Hal-hal  ini  jelas  disebut  dalam  beberapa  dialognya  yang  berbaur  sinis  tetapi  tepat.  Bijaknya  penulis  skrip  ini  memadam  perkaitan  itu  adalah  dengan  menukar  watak-watak  manusia  di  dunia  sebenar  menjadi  haiwan.
                       Aliran  plot  yang  disusun  dalam  teater  ini  mengandungi  elemen-elemen  yang  perlu  ada  dalam  sesebuah  struktur  seperti  imbangan,  konflik,  krisis,  dan  katastrofi.  Namun  begitu,  elemen-elemen  ini  tidak  dapat  ditunjukkan  dengan  jelas  kerana  watak  protagonisnya  tidak  begitu  menonjol  kerana  sehingga  kini  saya  juga  masih  kurang  pasti  sama  ada  Gagak  yang  dianiaya  itulah  protagonis  ataupun  teater  ini  memang  tiada  protagonis.  Begitu  juga  dengan  watak  antagonisnya,  Haiwan  X  yang  langsung  tidak  berdialog  hanya  muncul  sebagai  persoalan  kepada  penonton.
                        Kelemahan  daripada  sudut  penceritaan  terjadi  pada  proses  peleraian  kerana  ia  tidak  cukup  kemas  dan  gagal  merumuskan  apakah  agenda  Haiwan  X.  Namun  begitu,  mungkin  persoalan  yang  timbul  ini  bertepatan  dengan  tujuan  skrip  ini  ditulis – untuk  audien  berfikir.  Walaubagaimanapun,  skrip  teater  ‘Mahkamah  Lorong’  masih  boleh  dianggap  sebagai  sebuah  naskhah  pementasan  yang  baik  dan  praktikal  dengan  susunan  plot  yang  teratur.

*Nota : Ulasan ini ditulis pada tarikh 3 Oktober 2011. Oleh itu, segala justifikasi adalah berdasarkan     
            perkembangan dalam tarikh itu.

No comments:

Post a Comment