Wednesday, 14 November 2012

Ulasan Teater 'Boria Lambung Gini'


ULASAN  :  BORIA ‘LAMBUNG GINI’
TARIKH   :  19 DAN  20  OKTOBER   2012
MASA      :  8.30  MALAM
TEMPAT  :  PANGGUNG SASARAN,  UNIVERSITI  SAINS  MALAYSIA


              Boria ‘Lambung Gini’ merupakan sebuah persembahan yang diadakan sempena pelancaran pembukaan semula Panggung Sasaran yang dirasmikan oleh naib canselor Universiti Sains Malaysia, Professor Dato’ Omar Osman. Boria ini merupakan karya Professor Emeritus Dato’ Dr. Mohamed Ghouse Nassuruddin dan Professor Madya Razif Mohd bertindak selaku komposer.

              Persembahan boria ini menggabungkan aspek persembahan tradisional dengan budaya semasa di bawah projek Kearifan Tempatan. Struktur persembahan boria ini mudah; ada sketsa, diselang-selikan dengan persembahan tarian, muzik, dan nyanyian moden serta tradisional dan diakhiri dengan nyanyian tukang karang serta tarian gerak bebas seperti dalam persembahan boria tradisional. Gaya lakon yang dibawa oleh pelakon dalam persembahan ini bersifat realisme dan dipersembahkan dalam bentuk sketsa. Namun begitu, kadangkala gaya lakonannya diperbesar-besarkan bertujuan memberikan unsur komedi kepada penonton. Ada dua watak utama dalam sketsa ini iaitu Abu Musarrif sebagai Mat Sumbu dan juga Wan Azrul sebagai Mail Lambung.

               Daripada sudut lakonan, boleh dikatakan lakonan kedua-dua watak utama ini dalam katogeri memuaskan. Latar tempat dalam sketsa ini di sekitar Pulau Pinang. Kedua-dua watak utama dalam sketsa ini juga mengambil bentuk watak stereotaip orang Melayu Pulau Pinang. Oleh kerana watak yang stereotaip itu, penonton mudah menerima karakter tersebut; lebih-lebih lagi bagi penonton yang sudah ada pemahaman tentang sikap stereotaip orang Melayu Pulau Pinang. Dalam persembahan sketsa begini, penonton biasa hanya mencari unsur komedi dan tidak menitikberatkan ciri-ciri yang wujud pada watak. Bagi mereka, jika komedi yang ditampilkan mendatangkan gelak tawa, watak tersebut sudah menjadi.

                Namun begitu, saya berpendapat bahawa perwatakan juga amat penting biarpun ia berbentuk stereotaip. Oleh itu, saya telah mengkaji lakonan Abu Musarrif sebagai Mat Sumbu dalam sketsa ini. Mat Sumbu digambarkan sebagai seorang anak jati Pulau Pinang yang naïf dan cetek ilmu pengetahuannya tentang hal-hal dunia dan politik. Oleh itu, beliau sering ditipu dan dipergunakan. Walaupun seorang yang naif, Mat Sumbu sering sahaja mempersoalkan iklim politik yang berlaku di sekitarnya yang secara tidak langsung memberi kesan secara terus kepada dirinya dan keluarga yang daif dan miskin. Namun disebabkan dirinya seorang yang naïf, beliau senang ditipu dan dikenakan orang-orang disekelilingnya yang menyokong parti-parti politik tertentu dan tidak senang dengan kelantangan Mat Sumbu. Abu Musarrif berjaya membawa watak ini dengan baik biarpun dalam bentuk komedi. Ada ciri-ciri yang ditambah untuk menghidupkan watak ini agar berbeza dengan perwatakan sebenarnya yang sudah diketahui umum. Hal ini dapat dilihat melalui gestura watak Mat Sumbu itu sendiri.

              Bagi saya, watak ini adalah watak yang paling menjadi dan memberi kesan. Dari sudut gerakan fizikal, setiap tingkah laku yang dilakonkan meyakinkan dan sering sahaja memberi gelak tawa kepada penonton. Pelakon ini menggunakan ruang lakon yang diberikan kepadanya dengan penuh. Beliau juga bijak menggunakan level dan tempo gerakan fizikalnya. Ini secara tidak sengaja, mengubah tempo persembahan yang ada kalanya mendatar dan hanya tertumpu kepada ucapan dialog sahaja untuk melahirkan unsur komedi. Gaya lakonan Abu Musarrif lebih berbentuk slapstik dan bahasa tubuhnya lebih difahami oleh audien berbanding apa yang diucapkannya. Ini kerana bahasa yang digunakannya dan pelakon-pelakon lain dalam sketsa ini adalah Bahasa Melayu Utara tempatan dengan loghat Pulau Pinang. Oleh itu, ada penonton yang kurang faham dengan bahasa yang dipertuturkan. Setidak-tidaknya, aksi lakonan slapstiknya berjaya mencuit hati sebahagian penonton luar negara yang turut datang menyaksikan persembahan ini. Daripada sudut lontaran vokal, tiada masalah kerana setiap perkataan yang keluar daripada mulut pelakon ini amat jelas dan dapat didengari. Jika ada masalah pun, mungkin daripada sudut bahasa yang sukar difahami oleh penonton bukan tempatan. 


*Nota : Ulasan ini ditulis pada tarikh 3 November 2012. Oleh itu, segala justifikasi adalah berdasarkan     
              perkembangan dalam tarikh itu.

No comments:

Post a Comment