PUSAT HARIAN HARAPAN BAKTI
Pada 9 MAC
2011 yang lalu,
pelajar-pelajar dari jurusan
lakonan dan pengarahan
Universiti Sains Malaysia
yang mengikuti kursus
VLP 117 – Drama &
Teater Kanak-Kanak ada
membuat lawatan ke
Pusat Harapan Harian
Bakti, Balik Pulau,
Pulau Pinang. Pusat
Harapan Harian Bakti
merupakan sebuah Pusat
Kanak-Kanak Istimewa. Lawatan
ini telah diketuai
oleh Dr. Aris
bin Ahmad, pensyarah
bagi subjek ini
dan ditemani oleh
2 orang tutor
iaitu En. Halimi
bin Mohamed Noh
dan En. Roslan
Chin serta beberapa
orang staf sokongan
USM.
Tujuan lawatan ini
diadakan adalah bagi
membuat pemerhatian diagnostik
mengenai tingkah laku
kanak-kanak istimewa di
pusat harian tersebut.
Pemerhatian yang dilakukan
ini seterusnya akan
disusuli untuk mengkaji
hubungan yang sesuai
di antara kanak-kanak
istimewa dengan jenis
persembahan yang sesuai
dipersembahkan kepada mereka.
Bercakap mengenai teater
kanak-kanak, wujud perbezaan
yang amat jelas
dari segi jenis
persembahan yang ingin
dipersembahkan kepada kanak-kanak
tersebut mengikut jenis
kumpulan dan kelompok.
Sebagai contoh, persembahan
yang ingin dipersembahkan kepada
kanak-kanak normal tentu
sahajalah berbeza dengan
kanak-kanak istimewa. Antara
faktor-faktor yang perlu
diambil kira adalah
seperti tahap kemampuan
fizikal, tindakbalas motor
otak, kemampuan menghadam
apa yang dilihat,
dan sebagainya.
Pusat Harian Harapan
Bakti menempatkan kanak-kanak
yang dikatogerikan sebagai
terencat akal, syndrome down, hyper active,
mempunyai kekurangan upaya
fizikal, dan yang
mempunyai masalah lembam
dalam pembelajaran (slow learner).
Umur kanak-kanak yang
dihantar di sini
adalah sekitar 7
hingga 18 tahun.
Pelajar-pelajar di pusat
harian ini adalah
sekitar kurang daripada
30 orang pelajar
yang terdiri daripada
pelbagai bangsa dan
dibahagikan kepada 2
kumpulan iaitu kumpulan
mampu berdikari dan
kumpulan jagaan rapi.
Pelajar yang ditempatkan
dalam kumpulan mampu
berdikari boleh menjaga
dirinya sendiri dan
mampu menguruskan diri
terhadap perkara-perkara asas,
seperti ke tandas,
contohnya, manakala kumpulan
jagaan rapi pula
memerlukan guru-guru, pengasuh,
dan pembimbing untuk
melakukan kerja-kerja harian.
Guru-guru di pusat
ini adalah seramai
5 orang yang
terdiri daripada para
sukarelawan tetap (tabik
hormat kepada mereka).
Selain 2 kumpulan
utama kanak-kanak ini,
wujud lagi satu
kumpulan bengkel iaitu
pelajar-pelajar kurang upaya
yang berumur 18
tahun ke atas
yang melakukan kerja-kerja
kraf tangan dan
kerja-kerja tetap untuk
menampung hidup (mereka
memasang komponen-komponen kecil
daripada kilang – komponen elektronik
kalau tidak silap
saya. Mereka mendapat
upah daripada kerja
itu – 30 sen sekilogram)
Dapatlah saya rumus
bahawa kitaran hidup
kanak-kanak di pusat
harian ini seperti
begini :
1. KELOMPOK JAGAAN
RAPI
(sekitar umur
7 tahun hingga
12 tahun yang belum
mampu berdikari)
2. KELOMPOK BERDIKARI
(sekitar
umur 12 tahun
yang sudah boleh
berdikari sehingga umur
18 tahun)
3. KELOMPOK BENGKEL
(18 tahun
ke atas dan
boleh dianggap sebagai
pekerja kerana melakukan
aktiviti sara diri)
Objektif
lawatan ini adalah
untuk menilai tahap
penerimaan mereka terhadap
sesebuah persembahan (teater
kanak-kanak). Semasa kami
di sana, kami
dihidangkan dengan 2
buah persembahan oleh
kanak-kanak yang dikelompokkan
dalam golongan yang
memerlukan jagaan rapi.
Persembahan tersebut adalah
‘tarian’ yang diiringi
oleh 2 buah
lagu (lagu pop
lama sekitar tahun
80 an dan lagu
irama etnik kreatif
nyanyian Noraniza Idris
kalau tak silap
saya). Sebenarnya, tarian
yang dipersembahkan mereka
hanyalah beberapa gerakan
ringkas (3 step).
Namun, ia merupakan
sebuah pencapaian yang
besar bagi mereka
kerana berjaya melakukan
pergerakan yang diatur
(disiplin).
Daripada persembahan sekitar
10 minit itu,
dapatlah saya rumuskan
bahawa mereka hanya
boleh melakukan gerakan-gerakan asas
yang mudah dan
tidak terlalu kompleks
dan daya ingatan
mereka juga hanya
dapat mengingati beberapa
rangkaian gerakan sahaja
(sebanyak lebih kurang
3 ke 4 step yang
diulang-ulang untuk satu
lagu). Melalui perbualan
dengan segelintir daripada
mereka pula, saya
dapati bahawa mereka
mudah memahami maksud
yang disampaikan dalam
perbualan namun ada juga diantara
mereka yang gagal
mencapai objektif itu.
Ada juga yang
mengalami masalah linguistik
dan kesukaran untuk
menyebut suku kata
dengan betul dan
sempurna. Saya berasa
amat bersalah ketika
berbual dengan seorang
pelajar yang bernama
Faiz ketika di
pusat harian tersebut.
Saya berasa bersalah
kerana saya yang gagal
mencapai maksud yang cuba diucapkan
beliau dengan susah
payah. Ini sedikit
petikan perbualan saya
dengan beliau :
Saya : Nama sapa?
Faiz : Paeh.
Saya : Ha? (kurang dengar)
Faiz : Paeh.
Saya : Apa dia? Paeh? Betul?
Faiz : Paaaeeehhhh…! (menyebut dengan
susah payah)
Saya : … (terdiam dan berfikir sebentar)
Faiz kelihatan
hampa kerana saya
gagal memahami kata—katanya.
Saya : Faiz!?
Faiz : Ha! Betul!
(tersenyum dan gembira)
MORAL : Kita
harus lebih peka
apabila berbual dengan
golongan istimewa.
Melalui perbualan
saya dengan pengendali
pusat harian ini,
Puan R. Rajeswari;
kanak-kanak di pusat
itu harus dibimbing
secara satu sama
satu bagi melakukan
aktiviti-aktiviti seperti itu.
Namun sekiranya ada
di antara mereka
yang berkemampuan untuk
melakukannya sendiri atau
telah mahir, mereka
pula yang akan membantu rakan-rakan
mereka yang lain. Sesungguhnya,
nilai kerjasama adalah
nilai yang paling
utama diterapkan di
pusat ini.
Melalui pemerhatian
saya juga, muzik,
warna, gerakan ringkas,
dan suku kata
yang mudah dapat
menarik minat kanak-kanak
golongan sebegini untuk
menyertai persembahan atau
menonton persembahan. Dalam
teater kanak-kanak, memanglah
elemen warna dan
muzik memainkan peranan
penting. Oleh itu,
teater kanak-kanak sememangnya
boleh dipersembahkan kepada
golongan kanak-kanak istimewa
namun, bahasa atau
suku kata yang
digunakan dalam persembahan
itu haruslah lebih
ringkas dan mudah
difahami berbanding persembahan
untuk kanak-kanak normal.
Ini adalah kerana
mereka lebih tertarik
dan faham dengan
bahasa tubuh kerana
majoriti daripada mereka
gagal memahami bahasa
literal dengan sempurna
akibat ketidakupayaan diri.
Kostum yang digunakan
juga harus lebih
berwarna-warni dan ceria
selain muzik yang catchy.
Tempoh lebih
kurang 2 jam
bersama mereka di
pusat harian itu
membuka minda dan
mata saya untuk
lebih memahami cara
kanak-kanak istimewa berfikir
dan bertingkah laku. Jika
sebelum ini, saya
memang mudah bersimpati
jika melihat nasib
kanak-kanak istimewa yang
dipaparkan di kaca
televisyen, namun saya
tidak pernah menyelami
hati mereka dan
tahu apa yang
mereka rasa. Namun,
dalam tempoh yang
sesingkat itu, perasaan
simpati saya bertukar
menjadi empati. Saya
umpama boleh merasai
bagaimana mereka melihat
dunia dari kaca mata mereka.
*sesiapa yang berminat
nak melawat tempat
tu, ni alamat
dia :
Jalan Sungai
Nipah, Balik Pulau
11000 Penang,
Malaysia.
Tel : 604-8669
506 Fax : 604-8863 506
Email : bakti@phhb.org.my
*Nota : Ulasan ini ditulis pada tarikh 17 Mac 2011. Oleh itu, segala justifikasi adalah berdasarkan
perkembangan dalam tarikh itu.
No comments:
Post a Comment