Saturday 25 February 2017

Pementasan 3 Monolog 'Knife Bed Chair' oleh TIGA.



Ruang pementasan kecil SINKEH by REKA Art Space sdn. bhd. pada tahun 2017 dimulai oleh produksi dari Kuala Lumpur ini, 'Knife Bed Chair' seliaan TIGA di bawah sokongan Five Arts Centre.

Pementasan 'tiga monolog dalam satu malam' ini difahamkan  terhasil dari program bengkel yang dijalankan TIGA dalam usaha mencungkil dan mengembangkan bakat serta potensi artis-artis muda dalam menghasilkan karya mereka sendiri. Ia dimulai pada tahun 2015 yang lalu. Program ini seiring dengan program seumpamanya di P. Pinang oleh REKA Art Space melalui payung 'Initiate, Develop, Perform'.

Kalau di P. Pinang, 'Initiate, Develop, Perform' telah menghasilkan beberapa buah persembahan seperti 'The Wanderer', 'Bersatulah Pelacur-Pelacur Kota',  'Siapa Salbiah?' , 'Plastic City', dan 'Rashomon'... TIGA pula menghasilkan tiga monolog ini :

Bed - Kisah seorang perempuan muda dan persoalan hubungan. Dia masih belum sedia untuk komitmen perhubungan, tetapi pada masa yang sama tidak tega hidup sendiri. Maka apabila hubungan dibina mulai berantakan, dia tersedar sejauh mana dia boleh lakukan untuk hubungan itu.

Chair - Seorang gadis terperangkap dalam satu lohong - tidak akan bergerak ke depan tanpa dia meninggalkan masa lalunya. Dia kembali kepada kenangan ibunya, nekad membuat keputusan.

Knife - Seorang dara berbicara tentang seksualiti yang janggal pada mata masyarakat.
Katanya, 'seks itu tabu, tapi tidak kalau kamu memperolok tentangnya!'

Persembahan ini akan berlansung selama tiga malam bermula 9 Mac 2017 hingga 11 Mac 2017 - jam 8.30 malam. Harga tiket RM 10. Limitasi kepada 40 orang penonton bagi satu malam persembahan. Penonton dinasihat membuat tempahan awal melalui nombor telefon dan emel tertera dalam poster di atas atau sekurang-kurangnya datang satu jam sebelum waktu pementasan bagi mengelakkan kekecewaan tidak dapat tempat duduk akibat kuota penuh. 

Berikut adalah barisan pengarah dan pelakon :

Pengarah :Andy Darrel,Arshad Adam, dan Sharifah Amani.

Pelakon :Sharifah Aryana,Sharifah Aleysha, danAnissa Azis.



Hebahan awal :  Selepas pementasan dari TIGA ini, Siri 'Wayang diSINKEH' akan diteruskan pada tahun ini sekali lagi selama tiga bulan bermula Jun hingga Ogos 2017! Setiap hujung minggu di SINKEH 105 Lebuh Melayu Georgetown P. Pinang. Jangan terlepas peluang anda menyaksikannya...



No comments:

Post a Comment